Sökning: "barns röster"

Visar resultat 21 - 25 av 122 uppsatser innehållade orden barns röster.

  1. 21. Att erkänna barn i familjehem- en kvalitativ studie där barns röster lyfts fram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Therese Rosenlöf; Sandra Jahn; [2022]
    Nyckelord :child participation; rights holders; relationships; recognition theory; birth family contact; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine what makes children in foster care experience participation in matters concerning themselves and their view on valuable relationships with birth family, social workers and foster family. To accomplish this we applied Axel Honneth's theory of recognition on four autobiographies written by adults who lived in foster homes in Sweden during their childhood. LÄS MER

  2. 22. Pedagogisk dokumentation: får barnen verkligen vara med? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Stargård; Mathilda Walltin; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; förskollärare; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med barns delaktighet och inflytande i den pedagogiska dokumentationen. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer som metod. Resultatet i studien analyseras utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 23. För barns ”bästa”? : En studie om dem yngre barnens villkor för inflytande och delaktighet i rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Stuxgren; Kinga Avevin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Både Läroplanen för förskolan och Barnkonventionen lyfter barns perspektiv och att barns röster ska bli hörda i förskolan. Med detta i tankarna så valde vi vårt syfte med studien, att undersöka villkoren för de yngre barnens möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Barns perspektiv på delaktighet och inflytande i fritidshemsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Jönsson; Katarina Gadd; [2022]
    Nyckelord :Barndomssociologiskt perspektiv; barns perspektiv; delaktighet; demokrati; fritidshem; inflytande och makt.;

    Sammanfattning : Abstrakt    Studien syfte är att undersöka hur elever upplever möjligheten till delaktighet och inflytande i skolans fritidshem. Vidare undersöks huruvida elevers möjlighet till delaktighet och inflytande i fritidshemmet varierar beroende på vilken relation de har till sina fritidshemslärare. LÄS MER

  5. 25. Raketer kan inte flyga utan eld : Pedagogisk dokumentation: förskollärares arbetsmetoder och dess betydelse för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elena Lönfeldt; Lena Westling; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; pedagogisk dokumentation; barn; lärande; utveckling; arbetsmetod;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sina arbetsmetoder med pedagogisk dokumentation och deras uppfattningar kring vilka förutsättningar det skapar för barns utveckling och lärande. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats med semistruktuerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER