Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Med kulturarvet i egna händer : Hur kulturarvet har blivit en förmåga som ger elever bättre förutsättningar att lyckas i slöjden och i framtiden

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elin Carlstein; Clara Hall; [2023]
    Nyckelord :cultural heritage; intangible heritage; tradition; sloyd; craft; sloyd education; kulturarv; immateriellt kulturarv; tradition; slöjd; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Grundat i att det i kommentarmaterialet till kursplanen i slöjd står att slöjdundervisningen ska bidra till att medvetandegöra elever om kulturarvet, vill vi med denna uppsats undersöka hur slöjdlärare uppfattar begreppet kulturarv i relation till skolslöjden samt om och i så fall hur deras uppfattningar gör att undervisningen skiljer sig åt i praktiken. Det empiriska underlaget för den kvalitativa studien är intervjuer med sex verksamma slöjdlärare i grundskolan, vilket analyserats utifrån fenomenologisk teori. LÄS MER

  2. 2. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  3. 3. Att motiveras av musik : En kvalitativ studie om musiklyssnande som verktyg för motivation istudenters vardag.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Tintin Talbäck Hartwig; [2023]
    Nyckelord :Motivation; affektreglering; affordance; musiklyssnande; vardagligt lyssnande; musikteknologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur vardagligt musiklyssnande kan fungera som verktyg för motivationför fyra studenter i Sverige. Arbetet utgår från tidigare forskning om hur vi lyssnar på musik,affektreglering och vilken påverkan ny musikteknologi haft på vårt vardagligamusiklyssnande. LÄS MER

  4. 4. Alla får vara med : En studie om konflikthantering och om barns delaktighet och utanförskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Gavelin; Madeleine Grundström; [2023]
    Nyckelord :konflikter; konflikthantering; uteslutning; delaktighet; förskollärare; förskola och barn;

    Sammanfattning : Leken i förskolan har en central roll för barns utveckling och lärande. I leken är det omöjligt att undgå konflikter och orättvisor. Än mer komplext blir det utifrån resonemanget om att “alla får vara med”. LÄS MER

  5. 5. Att våga dela med sig : Användning och delning av information om depression på YouTube

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Lisa Koivunen; [2023]
    Nyckelord :Information behavior; information use; information sharing; social media; YouTube; depression; Informationsbeteenden; informationsanvändning; informationsdelning; sociala medier; YouTube; depression;

    Sammanfattning : Social media is today used in Sweden by 88% of the population. On social media platforms discussions of mental health take place, which can be seen as problematic, because of the risk of misinformation being spread. On the other hand these discussions can create connection and provide strategies to individuals struggling. LÄS MER