Sökning: "begreppsutveckling matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden begreppsutveckling matematik.

  1. 11. Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kerstin Weijdegård; [2018-02-13]
    Nyckelord :procedurell; konceptuell; begreppsutveckling; begreppsförståelse; begreppsbild; procept; proceptuellt tänkande; taluppfattning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande. Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har försämrats, vilket gör det intressant att undersöka det matematiska området. En tänkbar orsak till de sjunkande resultaten kan vara brister i begreppsutvecklingen. LÄS MER

  2. 12. Digitala verktyg- en studie om återkoppling och lärande i matematikklassrummet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Winström; [2018]
    Nyckelord :matematik; formativ bedömning; digitala verktyg; återkoppling;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att undersöka om återkopplingen från digitala verktyg har någon effekt på elevers begreppsutveckling inom rationella tal. Undersökningen genomfördes i en mellanstadieklass och designades utifrån olika metoder för att samla in både kvantitativa och kvalitativa data. LÄS MER

  3. 13. Tidiga insatser i matematikundervisningen med fokus på taluppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Maria Roos; [2016]
    Nyckelord :Matematik; undervisningsinsats; kommunikation; bedömningsstöd; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : En god taluppfattning är grundläggande för förståelsen i matematik och för att ha framgång iämnet visar forskning. Den pekar också på hur viktig barns tidiga matematiska medvetenhetär för senare skolframgångar och att tidiga insatser är av betydelse för att främja eleversmatematiska utveckling. LÄS MER

  4. 14. Area? Men hur tänker du då, kan du förklara begreppet? : En studie om hur muntlig matematisk kommunikation kan stötta elevers utveckling av begreppsanvändning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fredrik Holmberg; Gresa Shulemaja; [2016]
    Nyckelord :Begreppsanvändning; matematik; matematiska begrepp; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Matematik är ett språk som måste uppmärksammas. Tidigare forskning belyser vikten av att behärska de matematiska begreppen. Elever måste ges möjlighet att samtala och bearbeta de matematiska begreppen. LÄS MER

  5. 15. Begreppskartor : En litteraturstudie om begreppskartors användbarhet för ökad begreppsförståelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Frida Pontén; [2015]
    Nyckelord :Begreppskartor; begreppsbildning; begreppsförståelse; matematikens språk; begreppsinlärning;

    Sammanfattning : I TIMSS rapport visade resultatet av matematiska tester att de flesta misstagen beror på att eleverna inte har tillräcklig begreppsförståelse eller att begreppsmodellerna inte är tillräckligt utvecklade. Resultatet visar att det är av stor vikt att eleverna skapar sig en bättre förståelse av matematiska begrepp, för att kunna få större matematisk förståelse. LÄS MER