Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lind Flodqvist; Susanne Nilsson; [2024]
    Nyckelord :matematik; rationella tal; bråk; progression; begreppsutveckling; undervisningstraditioner; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida illustrativt material och uppgiftsformuleringar i läromedel i matematik kan bidra till att förebygga matematiksvårigheter i relation till begreppet bråk hos elever i årskurs 7. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av en läromedelsanalys. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning för andraspråkselever : Lärares uppfattningar om likvärdighet och inkludering samt faktiska undervisningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Caroline Glimtsjö; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; flerspråkig undervisning; inkludering; likvärdighet; matematik; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Rapporter visar att elever med utländsk bakgrund presterar sämre i matematik än elever med svensk bakgrund i grundskolan. Vad det beror på är inte fastställt men socioekonomisk bakgrund, det svenska skolsystemets kapacitet för att utbilda elever med utländsk bakgrund och språkkunskaper i svenska diskuteras som möjliga orsaker (Skolverket, 2019). LÄS MER

  3. 3. Elevers möjligheter till kommunikationoch begreppsanvändning imatematikklassrummet i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Kawsar Fakhro; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationsmönster; matematik; matematiska begrepp; matematiskt språk; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Forskning visar på en koppling mellan språk och matematik. Syftet med detta arbete ärdärför att undersöka vilka möjligheter lärare skapar för elevers begreppsutveckling genomkommunikation i matematikklassrummet i årskurserna F-3. Analysen är gjord utifrånhermeneutiken med en sociokulturell utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för matematisk begreppsutveckling i förskoleklass : En nanlys av lärares inlägg på sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Madeleine Josefsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool class; mathematics; conceptual understanding; play; teaching; social media; Förskoleklass; matematik; begreppsförståelse; lek; undervisning; sociala medier;

    Sammanfattning : Mathematics is a subject that contains many different concepts that are ultimately important for students to have knowledge of in order to cope with the subject, but also everyday situations. The teaching of mathematics often means that the students get to meet mathematics by working through the mathematics textbook, where an alternative could be to let the students meet mathematics and its concepts through play. LÄS MER

  5. 5. Matematikterminologi på svenskt teckenspråk i matematikundervisning : En empirisk undersökning med fokus på lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Yudiana Yang; [2021]
    Nyckelord :döv; matematikterminologi; matematik; multimodalitet; teckenkartläggning; teckenspråk; translanguaing; transspråkande; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Det är känt sen tidigare att det finns brister inom matematikterminologi på svenskt teckenspråk. Samtidigt har det noterats att många döva elever inte lyckats nå de nationella målen i matematik. Syftet med detta examensarbete är att undersöka matematikterminologin på svenskt teckenspråk samt behovet av att utveckla den. LÄS MER