Sökning: "begreppsutveckling matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden begreppsutveckling matematik.

  1. 16. Laborativ geometriundervisning i olika åldersgrupper : En intervjustudie med lärare från förskola till gymnasium

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Robert Hermansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; praktisk matematik; åldersjämförelse; ökad förståelse;

    Sammanfattning : Utvärderingar visar att svenska elevers kunskaper i geometri har försämrats under de senaste decennierna och att dagens elever upplever geometri som ett av de svårare områdena i matematikkurserna. Samtidigt finns det forskningsresultat som säger att laborativa arbetsformer kan öka elevernas intresse, motivation, inställning och självförtroende gällande matematikämnet. LÄS MER

  2. 17. Matematik - ett kommunikationsämne : En intervjustudie om speciallärares syn på samtalets betydelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Lena Sandin; Catarina Wästerlid; [2012]
    Nyckelord :begreppsutveckling; kommunikation; matematikundervisning; matematiskt vardagligt språk; speciallärare; tala matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att belysa hur speciallärare ser på samtalets betydelse i matematik med fokus på elever i behov av särskilt stöd. I studien beskriver vi även hur speciallärarna tänker kring hur barn lär matematik och vilka faktorer de ser som viktiga i denna process. LÄS MER

  3. 18. Matematik i vattenlek : hur förskollärare/barnskötare planerar och stödjer 1-3-åringars matematiska begreppsutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Annette Sjölund; Anne Johansson; [2012]
    Nyckelord :Conceptualization; attitudes; preschool; math; water play; Begreppsbildning; förhållningssätt; förskola; matematik; vattenlek.;

    Sammanfattning : Syftet i detta examensarbete är att få en inblick i hur förskollärare/barnskötare planerar och stödjer barnen i deras sökande efter olika matematiska begrepp i lek med vatten. Vi har gjort en tvärvetenskaplig undersökning på fyra 1-3 års avdelningar, som är baserad på ett hermeneutiska tankesätt där vi har tolkat förskollärarnas/barnskötarens agerande vid vattenlek. LÄS MER

  4. 19. Artefakter - en väg mot bättre begreppsförståelse i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joakim Wede; [2009]
    Nyckelord :Artefakt; Begreppsutveckling; Begreppsförståelse; Lärstilar; Matematik; Erfarenhetspedagogik;

    Sammanfattning : Arbetet beskriver arbetsgången från identifierat behov av hjälpmedel i undervisningen i matematik A till ett färdigt pedagogiskt hjälpmedel. Begreppsutveckling har en central roll i styrdokumenten och skolan. LÄS MER

  5. 20. Matematiskt språk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Zeljko Ivkovic; Radenko Milovic; [2008]
    Nyckelord :bildspråk; förståelse; kommunikation; laborativ matematik; matematiskt språk; matematisk ordlista; utomhuspedagogik; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om matematiken med matematiskt språk i fokus. Huvudsyftet med vårt arbete är att ta reda på om användandet av matematiskt språk i undervisning kan hjälpa elever i deras matematiska begreppsutveckling och i vilken utsträckning lärare använder matematiskt språk i undervisningen. LÄS MER