Sökning: "behörighetsgivande kurser"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden behörighetsgivande kurser.

  1. 1. Studenters uppfattning av sin programtid : En fallstudie på kandidatprogrammet Informationsdesign

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Marcus Aldrin; Glenn Costello; Mia Wiklundh Engqvist; [2022]
    Nyckelord :Program time; bachelor s degree; context; understanding; relevance; study guide; course guide; syllabus; study plan; student perspective; Programtid; kandidatexamen; kontext; sammanhang; förståelse; relevans; studiehandledning; kursguide; kursplan; utbildningsplan; studentperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund Enligt lärare för en högskoleutbildning för en generell examen finns ett upplevt återkommande problem med att studenter som läser ett treårigt kandidatprogram inte förstår hur kurser hänger ihop med varandra och att kurser kan vara behörighetsgivande. Hur ser egentligen problemet ut ur studenters perspektiv? Kan det som lärare beskriver bekräftas av studenter? Hur ser de på sin programtid, hur tar de till sig information om sina studier och hur skulle de vilja få den informationen? Syfte Syftet med forskningsstudien är att bidra med kunskap om vilken typ av information studenter vid en högskoleutbildning behöver under sin programtid. LÄS MER

  2. 2. Matematikbakgrund och prestation på eftergymnasial utbildning : en studie av samvariationen mellan matematikbakgrunden och prestationen på optikerprogrammet vid Linneuniversitetet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anders Nordborg; [2020]
    Nyckelord :Betyg; gymnasiet; yrkesexamensprogram; prestation; gymnasiesystem 2011;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva eventuell samvariation mellan matematikbakgrunden från gymnasiet och prestationen på yrkesexamensprogram på högskolan. Denna studie har begränsats till att undersöka de studenter som genomgått något program i gymnasiesystem 2011 varefter de har påbörjat optikerprogrammet vid Linnéuniversitetet. LÄS MER

  3. 3. Testa hörförståelse – ska det vara nödvändigt? Tre undersökningar som jämför läsförståelsefärdighet med hörförståelsefärdighet hos avancerade andraspråkstalare.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Monica Nyberg; [2018-10-01]
    Nyckelord :läs- och hörförståelse; tal och skrift; andraspråkstestning; Tisus; Staatsexamen NT2; Swedex; GERS;

    Sammanfattning : Till skillnad från andra länders språkliga inträdesprov inför universitetsstudier omfattas inte Tisus (Test i svenska för universitets- och högskolestudier) av något delprov i hörförståelse. I den här uppsatsen diskuteras huruvida ett sådant delprov har en relevant plats på behörighetsgivande kurser och språkprov eller om ett läsförståelseprov kan förväntas räcka för att dra slutsatser om testtagarnas sammanlagda receptiva färdigheter. LÄS MER

  4. 4. Att välja eller inte välja : En intervjustudie om yrkeselevers motivation att läsa behörighetsgivande kurser på gymnasiet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Söder; [2018]
    Nyckelord :gymnasieskola; yrkesprogram; motivation; skolval; behörighetsgivande kurser; grundläggande behörighet.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka faktorer som påverkar elevers motivation vid val av kurs. Syftet är att skapa kunskap om vad som motiverar gymnasiets yrkeselever att välja eller att inte välja kurser som ger behörighet till högre utbildning. Som teoretiskt ramverk ligger motivationsteori. LÄS MER

  5. 5. Bagarna i den nya och gamla gymnasieskolan; Vägen till akademiska studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Volkan Serengil; [2012]
    Nyckelord :Gy11; Gy2000; Bivariat analys; SWOT; RL-BAG; LP-BAG;

    Sammanfattning : Uppsatsen jämför (a) Restaurang- och livsmedelsprogrammet med inriktningen bageri och konditori (RL-BAG) och (b) Livsmedelsprogrammet mot bageri (LP-BAG) i relation till varandra och fortsatta akademiska studier. Det är motsvarande program från Gy11 respektive Gy2000. LÄS MER