Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Differentierad undervisning för högpresterande elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Renström; Mira Wickman; [2023]
    Nyckelord :högpresterande elever; matematikundervisning; lärarperspektiv; differentiering; acceleration; berikning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 beskriver att de differentierar matematikundervisningen för högpresterande elever. Empirin har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och analyserats med hjälp av tematisk analys och Tomlinsons (2001, 2014) teoretiska ramverk för att uppnå studiens syfte. LÄS MER

  2. 2. Särskilt begåvade elever i matematik: Pedagogers kunskaper kring identifiering och utmaning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Marianne Bøe; [2023]
    Nyckelord :Acceleration; berikning; differentierad undervisning; matematikundervisning; särskilt begåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om pedagoger anser sig ha tillräckligt med kunskaper och erfarenheter kring särskilt begåvade elever i matematikundervisningen. Utgångspunkter är identifiering och utmaning av särskilt begåvade elever. LÄS MER

  3. 3. Särskild begåvning i matematik : Hur upptäcker och utmanar matematiklärare särskilt begåvade elever?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Danya Bakhtyar Ismail; [2023]
    Nyckelord :Särskild begåvning; matematikundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är dels att undersöka och få en större uppfattning om hur lärare upptäcker elever som har en särskild begåvning i matematikämnet. Men även undersöka hur lärare utmanar och stimulerar elever med särskild begåvning i matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Särskilt begåvade elever i svenskämnet : En kvalitativ studie beträffande svensklärares kunskaper om och arbetsmetoder med särskilt begåvade elever på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Fredrik Göhle; [2023]
    Nyckelord :Särskild begåvning; Svenskämnet; Läsa; Skriva; Tala; Acceleration; Berikning;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att undersöka vilka kunskaper undervisande svensklärare på högstadiet har om särskilt begåvade elever och hur de arbetar för att stimulera särskilt begåvade elever genom acceleration och berikning. Studiens datainsamling är kvalitativ genom en fenomenologisk metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Visar labbmöss en preferens för färgade berikningsföremål?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Amanda Leisser; [2023]
    Nyckelord :labbmöss; försöksdjur; mus musculus; berikning; färgseende; preferensstudie; färgpreferens; open-field;

    Sammanfattning : Mice are one of the animals that are being kept at a large scale for research purposes. It’s important that they are kept in a way that will promote good welfare. In order for this to be possible, it’s neccessary to evaluate what environmental enrichment that can be used as a way of increasing welfare. LÄS MER