Sökning: "bild- och formskapande"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden bild- och formskapande.

  1. 16. Barns bild- och formskapande : En studie om förskollärares syn på bild- och formskapande som ett pedagogiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Karin Järnberg; Emma Broberg; Jennie Helge; [2008]
    Nyckelord :skapande verksamhet; bild- och formskapande; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : HÖGSKOLAN FÖR LÄRANDE OCH KOMMUNIKATION (HLK) Högskolan i Jönköping Examensarbete 10 poäng inom Allmänna Utbildningsområdet Lärarutbildningen Höstterminen 2004 Abstract Emma Broberg, Karin Järnberg & Jennie Helge Childrens creative activity A study about what preschool teachers think about children’s creative activity as a pedagogic tool. Number of pages: 36 The purpose with our study is to examine what preschool teachers, working in preschools and in kindergartens, think about creative activity. LÄS MER

  2. 17. Bild och formskapande i förskolan : En pedagogisk jämförelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Angela Smedh; Elina Johansson; [2008]
    Nyckelord :Förskola; Reggio Emilia; bildskapande; bild;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka pedagogers syn på bild- och formskapande i förskolan. De frågeställningar som besvarades var: Hur använder sig pedagogerna av bildskapandet i förskolan? Varför använder pedagogerna bildskapande i sitt arbete? Skiljer sig tankarna om bildskapandet hos pedagogerna i den allmänna förskolan gentemot Reggio Emilia- inspirerade förskolor? Till undersökningen gjordes tio kvalitativa intervjuer med fem pedagoger ur vardera grupp. LÄS MER

  3. 18. Bild, färg och form : utifrån förskollärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Kvarnvik; Millan Oscarsson; [2008]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; färg och form; skapande; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur förskollärare tänker och arbetar kring bild, färg och formskapande inom förskolan och vilka faktorer de anser viktiga i den skapande verksamheten. Vi vill även se om det föreligger några skillnader då förskolan har tillgång till en ateljerista som arbetar i förskolans ateljé och då förskolan inte har det. LÄS MER

  4. 19. En värld av verklighet och fantasi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karolina Svensson; Karin Andersson; [2006]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskolebarn; förskollärare; härmande; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Arbetet består av en undersökning av förskollärares arbetssätt kring bild- och formskapande i förskoleverksamheten. Fokus har lagts kring barns lärande och utveckling vid dessa skapandetillfällen. Syftet med vår undersökning är att synliggöra faktorer som främjar barns utveckling och lärande vid bild- och formskapande. LÄS MER