Sökning: "bild- och formskapande"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden bild- och formskapande.

  1. 11. Hur arbetar pedagoger i förskolan : Hur använder pedagoger i förskolan bildskapande för att främja barnets språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Teresa Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskola; förskollärare; skapande och språkutveckling;

    Sammanfattning : Alla människor har ett fundamentalt behov av att få uttrycka sig och föra en dialog med sin omvärld. Barns behov av att förmedla sig till sin omgivning är under stark utveckling under tiden i förskolan och kan ta många skilda kommunikativa uttrycksformer. LÄS MER

  2. 12. Lärares syn på bild- och formskapande utomhus i förskolan. : En kvalitativ intervjustudie i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sara Viklund; [2010]
    Nyckelord :estetik; lärande; skapande; utomhuspedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Jag har gjort min praktik inom förskolan och jag har upptäckt att utomhusmiljön, enligt mig, har liten plats i förskolans bild- och formskapande. Utomhusmiljön har en viktig plats i mitt liv och förhoppningsvis även i mitt kommande yrke som förskollärare. LÄS MER

  3. 13. Pedagogers syn med mötet med barn inom bild- och formskapande : en jämförelse mellan Montessori och Reggio Emilia

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Caroline Hallgren; Johanna Stigson; [2009]
    Nyckelord :creative activity; educationalist; Montessori; preschool; Reggio Emilia; visual arts; bild och form; förskola; Montessori; pedagog; Reggio Emilia; skapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur pedagoger på två förskolor med olika pedagogisk inriktning ser på mötet med barn inom bild- och formskapande. Frågeställningarna behandlar hur pedagoger arbetar och vill arbeta med skapande, om och hur synen på barn och barns utveckling skiljer sig samt hur pedagoger uppfattar att barn upplever skapande. LÄS MER

  4. 14. Pedagogers syn på de yngsta barnens bild- och formskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Anneli Stewing; Malin Svensson; [2009]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; skapande; förskolan; pedagogik; pedagoger; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få ökad kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar med bild- och formskapande med de yngsta barnen i förskolan. Bakgrunden ger en litteraturgenomgång om de områden som är relevanta för att det ska ske ett positivt skapande med barn och för att främja deras utveckling. LÄS MER

  5. 15. Villkor för skapande : En studie om villkor som påverkar barns val gällande bild- och formskapande i en förskolekontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Krister Ljung; Jacob Sjörén; [2009]
    Nyckelord :form; val; bronfenbrenner; förskola; bild; skapande; villkor;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Skapande verksamhet är vanligt förekommande i förskolan. Läroplanen förförskolan slår fast att sådan verksamhet skall finnas med för att bl.a. främja lärandet. LÄS MER