Sökning: "bild- och formskapande"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden bild- och formskapande.

  1. 6. Möjligheter och begränsningar i Reggio Emiliainspirerade förskolors estetiska verksamhet

    Magister-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Gittel Strassman; [2014]
    Nyckelord :Estetisk verksamhet i förskolan; bildpedagogik; förskolepedagogik; diskursanalys; det kompetenta barnet; lek; skapande; lärande; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av barns möjligheter och begränsningar i förskolans ateljéer. Syftet är att synliggöra och problematisera föreställningar och uppfattningar om barns bild- och formarbete i förskolans vardagspraktik. LÄS MER

  2. 7. Bland färger och återanvändingsmaterial finns kreativa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Lindell Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; Material; Miljöer; Estetiska språk; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur en Reggio Emilia - inspirerad förskola arbetar med bild- och formskapande verksamhet. Vad miljöerna har för betydelse, pedagogens roll samt vilka material barn föredrar att arbeta med. Dessa är de olika delar jag bearbetar i arbetet. LÄS MER

  3. 8. Estetiska uttrycksformer i förskolan - " Så fruktansvärt viktigt!"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nadja Johansen; Maria Stagnell; [2012]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; Förskola; Kommunikation; Medier; Praktisk-estetiskt arbete; Utveckling;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om vilka estetiska uttrycksformer och medier som pedagoger väljer att arbeta med och varför. Syftet med detta examensarbete är att belysa vilka estetiska uttrycksformer som är mer eller mindre framträdande i förskolan. LÄS MER

  4. 9. Bild- och formskapande i förskolan : Pedagogers syn på sin roll

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Heidi Aregger; Louise Otteby; [2011]
    Nyckelord :förskolan; pedagogens roll; bild- och formskapande; utveckling; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att belysa vad pedagoger har för syn på sin roll i bildochformskapande verksamhet i förskolan. Vi har funnit det viktigt att alla som arbetar iförskolan skall vara väl insatta i hur arbetet med bild- och formskapande kan påverka barnsutveckling. LÄS MER

  5. 10. Hur använder barn bild- och formskapande material utan instruktioner?

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Linda Andersson; Britt-Marie Karlsson; Maria Leek; [2011]
    Nyckelord :Bildpedagogik; förskola; skapande; glädje; material; lek;

    Sammanfattning : Andersson, L. Karlsson, B-M. & Leek, M. (2011). LÄS MER