Sökning: "bildstöd i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden bildstöd i skolan.

  1. 1. Visuella och flerspråkiga uttryck i skolmiljön : En undersökning av det språkliga landskapet i en svensk grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Linguistic landscapes; Språkliga landskap; lärare; språkpolicy; språkideologier; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vad räknas som språk? Det var den fundering som först uppkom då beslutet att utföra en studie i ämnet språkliga landskap var fattat. När vi satte oss in i forskningen på området insåg vi att det språkliga landskapet kan utgöras av mer än exempelvis skriftspråk eller verbalt språk, såsom exempelvis svenska, engelska eller arabiska. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers upplevelser av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer : - Inkludering, svårigheter, anpassningar och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Lång; Sanna Mattsson Wallin; [2023]
    Nyckelord :NPF; svårigheter; inkludering; anpassningar; sociala situationer;

    Sammanfattning : Vårdadshavare till barn med olika NPF - diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsvariationer) har i flera debatt artiklar i dagspressen lyft sina barns svårigheter att klara av skolan. Syftet med den här studien var att undersöka pedagogernas upplevelser kring elever med NPF. LÄS MER

  3. 3. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Hur undervisar lärare i läsförståelse? : En studie om vilka strategier lärarna använder och tydliggör i sin läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thea Aronsson; Emelie Karmefors; Erica Pantzar; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsemodeller; reciprocal teaching; simple view of reading; Snows modell;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare undervisar i läsförståelse. Vi vill skapa oss en uppfattning om hur läsförståelsen utformar sig i årskurserna 1-3. LÄS MER

  5. 5. Sambandet mellan språk och andraspråkselevers : Kunskapsutveckling i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Askelund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till förståelse för andraspråkselevers kunskapsutveckling i ämnet matematik. Vidare belyser studien lärarens förutsättningar för att kunna utforma sin undervisning på bästa sätt utifrån de didaktiska frågorna. LÄS MER