Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Vad håller ni på med?! Sluta slåss!" : En vetenskaplig essä om barns fysiska lekar i förskolans fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Daniel Topolog; [2019]
    Nyckelord :Children’s Perspective; Fantasy Play; Freedom; Indoor Play; Learning; Peer Cultures; Physical Play; Play Fighting; Preschool; Pretend Play; Zone of Proximal Development; Barns Perspektiv; Bråklek; Fantasilek; Frihet; Fysisk Lek; Förskola; Inomhuslek; Kamratkulturer; Låtsaslek; Lärande; Proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Denna essä avser att uppnå en djupare förståelse om vad barns fria lek och fysiska lek innebär i förskolan och på vilket sätt fysisk lek bidrar till barns lärande och värdegrundsarbete, genom reflektioner med hjälp av mina erfarenheter och vetenskapliga teorier. Fokus riktas mot barnens inomhuslek. LÄS MER

  2. 2. Konflikthantering i förskolan – bara bråk eller tillfälle till lärande? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskolepersonal arbetar tillsammans med barnen för att lösa konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Edholm; Louise Sjödin; [2019]
    Nyckelord :Förskolepersonal; konflikthantering; lek;

    Sammanfattning : Vi vill med detta arbete öka våra kunskaper runt konflikter och hur man kan använda leken som metod för att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Vårt syfte och våra forskningsfrågor är hur beskriver förskolepersonalen konflikt bland barn? Hur beskriver förskolepersonalen att de använder lek i konfliktsituationer? Vilka andra konflikthanteringsmetoder beskriver förskolepersonal att de använder? Metod delen beskriver vi hur vi har gått tillväga, genom en semistrukturerad kvalitativ studie där sex förskolepersonal har blivit intervjuade på olika förskolor i Norrland. LÄS MER

  3. 3. Barns kamratkonflikter - ett brett spektrumav färgstarka känslor och våld : En fenomenologisk studie om barns upplevelser och erfarenheter av fenomenet kamratkonflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Åberg; Klara Wennerlund; [2018]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Kamratkonflikt; Fenomen; Upplevelse; Erfarenheter; Essens och Förskolebarn;

    Sammanfattning : Studiens problemområde ligger till grund på den rådande bristen av barns perspektiv på konflikter och konflikthantering i forskning, därför vill vi bidra med ny kunskap i forskningens tomrum av barns upplevelser och erfarenheter av kamratkonflikter i förskolan. Denna studie utgår från fenomenologin, där syftet är att närma oss barns, 3–6 år, livsvärldar för att beskriva deras erfarenheter av fenomenet kamratkonflikter i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Ögren; [2016]
    Nyckelord :Förskola; kontext; tolka; förståelse; hermeneutiken; redskap; förskollärare; betydelse; positionering och föreställning;

    Sammanfattning : Ulrika Ögren (2016). Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker. Halmstad Förskollärarutbildning: Halmstad Högskola. Forskare (Granberg, 2003; Nelson & Svensson, 2005) anser att leksaker från hemmet är viktiga och har betydelser för barn - bland annat att leksaker kan skapa trygghet. LÄS MER

  5. 5. Matematik är mycket mer än siffror och tal : Förskollärarna om matematisk begreppsbildning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Ines Hrkic; Camilla Thörn; [2012]
    Nyckelord :matematik; matematisk begreppsbildning; uppfattning; synliggörande; förskolan; förskollärare; utvecklingsteori;

    Sammanfattning : BakgrundUnder denna del av uppsatsen kommer vi att redogöra för studier som ligger till grund för vår undersökning och som är adekvat för vårt syfte. I vardagen finns det många bra tillfällen att ta till vara på matematik som till exempel dukning, samling och genom leken med mera. LÄS MER