Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Omsorgsbegreppet i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers beskrivning av och arbete med omsorgsbegreppet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann Roshage; Berna Kayhan; [2021]
    Nyckelord :preschool pedagogical work; the concept of care in preschool; preschool; pedagogy; care work; care ethics; preschool teachers; qualitative study; förskolepedagogiskt arbete; omsorg i förskolan; förskola; pedagogik; omsorgsarbete; omsorgsetik; förskollärare; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Nyckeln till en djupare förståelse av omsorgsbegreppet ligger i omsorgens verkliga synlighet i förskolan. Att synliggöra begreppet omsorg är dock inte lätt. LÄS MER

  2. 2. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER