Sökning: "c barn skola"

Visar resultat 36 - 40 av 98 uppsatser innehållade orden c barn skola.

  1. 36. Sjuning, åttning, nining, Tidning. Förskolebarns föreställning om dagstidningar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Therese Blomqvist; Maja Norin; [2009-03-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Sjuning, åttning, nining, Tidning! – Barns föreställningar om dagstidningen Författare: Therese Blomqvist och Maja Norin Handledare: Jenny Wiik Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2008 Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka vad barn i förskoleåldern har för uppfattningar om dagstidningen. LÄS MER

  2. 37. Pedagogers arbete kring barns socioemotionella utveckling - En intervjustudie med pedagoger på förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sara Håkansson; Anna Karlsson; [2009]
    Nyckelord :socioemotionell utveckling; pedagoger; barn; försk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att få en bild av hur pedagoger arbetar för att främja barnssocioemotionella utveckling på förskolan. Vi använder oss utav två frågeställningar: Vilkenbetydelse anser pedagogerna att barns socioemotionella utveckling har? Vilka arbetssättbeskriver pedagogerna att de tillämpar för att nå fram till en utveckling i dessa avseenden?Metod: Undersökningen har genomförts genom intervjuer där fem pedagoger har fått svara påsju frågor, som berör deras arbete kring barns socioemotionella utveckling. LÄS MER

  3. 38. Begåvade barn - vad är det?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Karin Birgell; Eva Olofsson; [2009]
    Nyckelord :begrepp; begåvning; debattartiklar; En skola för a;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vid val av ämne för studien intresserade vi oss för hur mycket det talas om barn i behov av särskilt stöd och hurde ska utmanas utifrån sina förutsättningar och behov, men hur lite det finns att läsa om de elever som har lätt attlära och hur man kan stimulera och utmana dem.Studiens syfte är att lyfta fram hur debattartiklar i dagspress och pedagogiska magasin beskriver vilka elever somär begåvade, samt vilka hinder och problem dessa elever kan få i skolan om de inte uppmärksammas. LÄS MER

  4. 39. Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Karin Gustafsson; Stina Eriksson; [2009]
    Nyckelord :Boksamtal; läsning; läslust; reflekterande läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte och frågeställningarUppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngreåldrarna. Frågeställningarna är:Hur resonerar pedagoger om läslust?Hur kan pedagoger främja läslust hos barn i de yngre åldrarna?MetodDetta är en kvalitativ intervjustudie med åtta pedagoger verksamma inom förskola och skola. LÄS MER

  5. 40. ”Mångkulturalitet” Begreppets uppfattning och dess påverkan i vardagsarbetet i skolan.

    C-uppsats,

    Författare :Nadia Aguilar; Kevin Farester; [2009]
    Nyckelord :Kultur; m;

    Sammanfattning : Barnens bakgrund och erfarenheter spelar en viktig roll i deras utvecklingsprocess. Enligt läroplanen är detskolans uppgift att ge barnet god stimulans för dess livslånga lärande. Idag arbetar allt fler pedagoger i enmångkulturell miljö där de möter barn med olika bakgrunder och förutsättningar. LÄS MER