Sökning: "c barn skola"

Visar resultat 26 - 30 av 98 uppsatser innehållade orden c barn skola.

  1. 26. Styrning, struktur och samsyn – en studie av samverkan mellan skola och socialtjänst.

    C-uppsats,

    Författare :Grace Pereira; Linda Hagberg; [2010]
    Nyckelord :Samverkan Skola Socialtjänst Styrning Struktur Sam;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syftet är att studera de modeller för samverkan som presenteras i de två stöddokumenten: Myndigheten för skolutveckling m.fl. LÄS MER

  2. 27. Lärares tankar kring konsumentkunskapsundervisning

    C-uppsats,

    Författare :Jenny Olsson; [2010]
    Nyckelord :Konsumentkunskap; hem- och konsumentkunskap; kursp;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i hem- och konsumentkunskap ser på konsumentkunskap i enbrytningstid mellan två kursplaner. De konkreta frågeställningar som studien bygger på är: - Hur ser hem- och konsumentkunskapslärare på undervisningen i konsumentkunskap? - Vilka förväntningar har hem- och konsumentkunskapslärare på den nya kursplanen? - Hur ser hem- och konsumentkunskapslärare på sin förmåga att bemöta de utmaningar som föreligger en ny kursplan?Studien är en samtalsintervjuundersökning som genomförts bland sex lärare i hem- och konsumentkunskap. LÄS MER

  3. 28. Det är hela tiden en balansgång - En kvalitativ studie om inkludering av elever i behov av särskilt stöd

    C-uppsats,

    Författare :Martina Andersson; Emelie Olsson; [2010]
    Nyckelord :Inkludering; en skola för alla; elever i behov av;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka hur inkludering av barn i behov av särskilt stöd i den ordinariegrundskolan fungerar, i förhållande till den inkluderade elevens kunskapsmässiga samt sociala utveckling. Densyftar vidare till att göra en jämförelse mellan två olika skolors arbetssätt för att på så sätt nå en djupareförståelse för vilka förutsättningar som kan ligga till grund för en lyckad inkludering. LÄS MER

  4. 29. ”Att se möjligheter i språksvårigheter” - En fallstudie med intervjuer och observationer på en resursförskoleavdelning.

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; språkutveckling; social ut;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka det språkliga samspelet i undersökningsgruppen, hur den icke verbala kommunikationenser ut samt om och hur denna icke verbala kommunikation kan ha betydelse för barnens identitets- ochspråkutveckling och lärande i ett större perspektiv. Vi lägger fokus på hur bild och tecken som stöd, ikombination med det talade språket, kan ge barnen ökade möjligeter att uttrycka sig och vara ett stöd i derasspråkutveckling. LÄS MER

  5. 30. Genus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsroller

    C-uppsats,

    Författare :Anna Hugdahl; [2010]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Genusmedvetenhet; Killigt;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera omeffektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag harutgått ifrån läroplaner och andra policydokument samt att jag tittar på genus urbarnboksperspektiv. LÄS MER