Sökning: "c barn skola"

Visar resultat 41 - 45 av 98 uppsatser innehållade orden c barn skola.

  1. 41. Lekens lustfyllda lärande - en studie om lekens betydelse i matematikundervisning ur lärarperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mahboobeh Estabragh Rezaei; Ida Nur Aidah Ryberg; [2009]
    Nyckelord :lustfyllt; lärande; leken; matematik;

    Sammanfattning : Syfte:Vår undersökning handlade om lekens betydelse imatematikundervisning ur lärarperspektiv.Syftet med denna undersökning var att undersöka lekensbetydelse i barns lärande och utveckling. Vi ville undersöka omleken kunde tillämpas i undervisningen, och speciellt om lekenhade en plats i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 42. Tummelisa och NO-undervisning - NO och språkutveckling i de tidigare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Ahrend Björkman; [2009]
    Nyckelord :bedömning; naturvetenskap; NO; yngre barn; grundskolans tidigare år; skönlitteratur; språkutveckling; svenska; tematiskt arbete; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Min avsikt har varit att utforma en undervisningsmall för de tidiga skolåren. Denna ska, med utgångspunkt i kursplaner och litteratur, integrera NO och språkutveckling där mål, metod och bedömningsform är sammanlänkade. LÄS MER

  3. 43. IKT och lärande - En intervjuundersökning kring pedagogers attityder kring IKT och lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Johanna Sölvberg; [2009]
    Nyckelord :Pedagog; IKT; l;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till IKT och elevers lärande. Studien omfattar någrapedagoger som aktivt integrerat IKT i skolan samt pedagoger som arbetar med IKT- utveckling i skolan. LÄS MER

  4. 44. ”Och sen är det dött, tyst, färdigt” - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Britta Jacobs; Lisa Mueller; [2008-06-10]
    Nyckelord :samverkan; pedagoger; återkoppling; anmälningsplikt; socionomer;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de två professionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällande anmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande aspekter. Med detta arbete vill vi också närma oss varandras professioner för att bättre kunna förstå och samverka i vårt stundande yrkesliv. LÄS MER

  5. 45. Lära för livet, elevproblematik utifrån skolkuratorsperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ulrika Bronsman; Ulrika Kjellberg Isip; [2008-05-28]
    Nyckelord :Elevproblematik; skolkurator; individualiserat samhälle; samverkan;

    Sammanfattning : Vår studie visar samband mellan dagens alltmer individualiserade och målinriktade samhälle och elevproblematik såsom attityder, skilda föräldrar, skolprestationskrav, mobbing, avsaknad av vuxna, barns mående, tjejer-killar och alkohol. Dagens skola lär barn att ifrågasätta och att kritiskt granska samtidigt som vuxna har allt svårare att sätta de gränser och regler som faktiskt behövs för att ett barn ska utvecklas och må bra. LÄS MER