Sökning: "tematiskt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 251 uppsatser innehållade orden tematiskt arbete.

  1. 1. Universitetsstudier med dyslexi: erfarna universitetslärares perspektiv på undervisning och stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Aurela Balaj; Sara Garib; [2021-08-10]
    Nyckelord :Dyslexi; Högre utbildning; Undervisning; Stöd; Tematisk analys; Dyslexia; Higher Education; Teaching; Support; Thematic analysis;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to find out how university teachers' reason and act regarding adjustments and support for students with dyslexia. A qualitative method was used and data were collected via semi-structured interviews with seven university teachers at various universities and institutions in Sweden. LÄS MER

  2. 2. ”Man ska vara liksom lite sansad och lite balanserad och lite lugn och behaglig” En kvalitativ studie om diagnostisering av ADHD hos kvinnor i vuxen ålder.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Alster; Mikaela Johansson; [2021-06-15]
    Nyckelord :ADHD; flickor kvinnor; könsskillnader; diagnoskriterier; symtom;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur kvinnor upplever att ha fått diagnosen ADHD i vuxenlivet. Studien ämnade även att undersöka möjliga konsekvenser av sen diagnostisering av ADHD. Studien hade sin utgångspunkt i ett genusperspektiv då diagnostisering av ADHD baseras på manliga diagnoskriterier. LÄS MER

  3. 3. Olika målgruppers mottaglighet och uppfattning av Motiverande samtal : En scoping review utifrån ett kulturrelativistiskt och universalistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete; Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tim Furtenbach; Josef Andersson; [2021]
    Nyckelord :Motiverande samtal; MI; mottaglighet; uppfattning; universalism; kulturrelativism; socialt arbete;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka olika målgruppers mottaglighet och uppfattning av Motiverande samtal (MI) utifrån ett universalistiskt och kulturrelativistiskt perspektiv. Bakgrunden är att MI är en frekvent använd samtalsmetod som används i det lösningsfokuserade sociala arbetet samt att en forskningslucka identifierats kring hur MI faktiskt tas emot och uppfattas av olika målgrupper. LÄS MER

  4. 4. "Barn ska ha inflytande! Det är inte bara pedagogerna som ska styra och ställa" : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ringdahl Jessica; Schill Lisa; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur barnskötare och förskollärare förstår begreppet inflytande samt arbetar med barns möjligheter till inflytande i förskolan.  Inneha inflytande i frågor som rör en själv är en rättighet och kan vara avgörande för känslan av sammanhang samt en viktig del i vårt demokratiska arbete. LÄS MER

  5. 5. KOMMUNICERING FÖR ALLA : om kommunicering inom LSS för de med utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tobias Lind; [2021]
    Nyckelord :Utvecklingsstörning; Intellektuell funktionsnedsättning; Myndighetsbeslut; Kommunicering; LSS;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur väl de med utvecklingsstörning tillgodogör sig den kommunicering som skickas ut vid LSS-beslut. Efter inledningen presenteras utvecklingsstörning, vad det kan innebära för individen samt bedömningskriterier för utvecklingsstörning. LÄS MER