Sökning: "Alexandra Ordén"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Alexandra Ordén.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt till barns delaktighet i tematiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Jansson; Alexandra Ordén; [2024]
    Nyckelord :Approach; classification; framing; participation; thematic work; Delaktighet; förhållningssätt; inramning; klassifikation; tematiskt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om tematiskt arbetssätt i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares förhållningssätt till barns inflytande och delaktighet i tematiskt arbete. LÄS MER

  2. 2. Fläskbatongen och skinkmackan : En undersökning av vilka ord som förekommer vid benämning av manliga och kvinnliga könsorgan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Alexandra Viktor; [2020]
    Nyckelord :Pussy; dick; snippa; genitals; feminism; metaphors; language and biological gender; social gender; taboo; swear words; Fitta; kuk; snippa; könsorgan; feminism; metaforer; språk och kön; genus; tabu; skällsord;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ämnad att undersöka vilka ord som används som benämningar för manliga och kvinnliga könsorgan samt att identifiera eventuella likheter och skillnader mellan hur män och kvinnor benämner dessa. Avsikten är även att kartlägga vad metaforerna bland orden säger i relation till samhället i stort. LÄS MER

  3. 3. Ska man ha det som ett verktyg för lärande eller ska det bara vara att spela spel på? : En kvalitativ studie om pedagogers inställning till och användning avdigitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Kristiansson; Alexandra Olsson; [2019]
    Nyckelord :förskola; digitala verktyg; pedagoger; inställning; användning;

    Sammanfattning : Digitala verktyg är ett aktuellt samtalsämne i den svenska förskolan då en reviderad version av läroplanen för förskolan börjar gälla 1 juli 2019. I den kommande läroplanen lyfts för första gången orden digitala verktyg som något förskolan ska arbeta med. LÄS MER

  4. 4. Människans föränderliga existens : Essensen av begreppet sårbarhet. En begreppsanalys

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Sandra Arpö; Alexandra Donath Sandgren; [2013]
    Nyckelord :vulnerability; human encounters; essence; concept analysis; sårbarhet; mänskliga möten; essens; begreppsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund. Forskningsgenomgången visade sårbarhet som ett kontextuellt fenomen i möte mellan kontrahenterna sjuksköterska och patient utan att själva essensen i begreppet klargjordes, vilket indikerar att det saknas kunskap om begreppet sårbarhet. Syftet. LÄS MER

  5. 5. Kan artefakter i form av begrepp synliggöra mer kunskap? : En studie om elevers föreställningar om matspjälkningen.

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Alexandra Robertsson; Jessica Schultz; [2012]
    Nyckelord :Artefakter; medierat lärande; matspjälkning; naturvetenskap; vardagsspråk;

    Sammanfattning : I en studie av Granklint Enochson Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang (2008) når hälften av eleverna i årskurs nio upp till målen för biologi om matspjälkningen. Samtidigt visar en statistisk undersökning att 90 procent av eleverna når målen för biologi i de nationella proven. LÄS MER