Sökning: "c samspel förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden c samspel förskolan.

  1. 1. ”Jag har en farmor i Grekland och en hund som heter Petter” : En studie om planerade högläsningssituationers didaktiska funktion, förekomst och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Alexandra D. Engblom; [2015]
    Nyckelord :Reading aloud; learning; preschool; children; interaction; Högläsning; lärande; förskola; barn; samspel;

    Sammanfattning : The aim of the study was to gain insight into how two different preschools work with planned reading aloud. My questions were: To what extent does planned reading aloud occur at the preschools? How do the planned situations when they read aloud look like? How do they make the choice of children’s literature to the planned reading aloud sessions? And; how can these different factors affect children's learning and development? This I have tried to find out by using a qualitative method. LÄS MER

  2. 2. Förskolan: Ekologisk mat och lärande : En undersökning av två svenska förskolor om hur ekologisk mat påverkar barn i förskolan ur ett hälsopedagogiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Lina Svensson; Veronica Andersson; [2014]
    Nyckelord :Barn; ekologisk; hälsopedagogik; ekonomi; näring;

    Sammanfattning : Intresset av ekologisk kost och yrket som barnskötare har motiverat oss att skriva om ekologisk mat ur ett hälsopedagogiskt perspektiv med fokus på förskolan. Med hjälp av intervjuer synliggjordes tre yrkesgruppers tankar och kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Hur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Rimshult; [2011]
    Nyckelord :Musik; social utveckling; förskola; empati;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns socialautveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati,gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares förhållningssätt i samspel med barn – en studie om hur olika förhållningssätt kan påverka barns lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Nordin; [2011]
    Nyckelord :Lärande; läroplan; teorier; tidigare forskning; ;

    Sammanfattning : I denna text kommer ni att få ta del av en undersökning kring förskollärares förhållningssätt.Hur det hämmar alternativt främjar barnens lärande beroende på hur man arbetar sompedagog. LÄS MER

  5. 5. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER