Sökning: "c slöjd"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden c slöjd.

  1. 11. Elever i behov av särskilt stöd inom slöjden - hur slöjdlärare arbetar för att dessa elever ska nå målen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecca Amner; Emma Andersson; [2009]
    Nyckelord :Elever i behov av särskilt stöd; slöjd; slöjdlärar;

    Sammanfattning : ------------------------------------------------------------------------------------------------------------Syftet med arbetet är att undersöka hur ett mindre antal slöjdlärare i grundskolan arbetar med elever ibehov av särskilt stöd.Huvudfrågan består av att ta reda på hur dessa slöjdlärare definierar elever i behov av särskilt stöd ochsedan hur de arbetar för att eleverna ska nå målen i slöjd. LÄS MER

  2. 12. Kulturarv och slöjdtraditioner ­ Nio blivande slöjdlärare tolkar ett strävansmål

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anneli Ferm; Jenny Jonsson; Jenny Saar; [2008]
    Nyckelord :Slöjd; kulturarv; slöjdtraditioner; kursplan; strä;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka hur blivande slöjdlärare vid Göteborgsuniversitet tolkar strävansmålet från slöjdämnets kursplan: Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven ­ utvecklar intresse och förståelse för skapande och manuellt arbete genom kännedom om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv (Skolverket, 2000:5)Huvudfrågan behandlar begreppen kulturarv och slöjdtraditioner och hur dessa två begrepptolkas utav blivande slöjdlärare. Vi valde att besvara vårt syfte genom en kvalitativ studie,baserad på nio intervjuer med studenter som läser sin tredje terminen slöjd på GöteborgsUniversitet. LÄS MER

  3. 13. Hållbar utveckling i slöjden ­ hur kan det realiseras?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Virdhall; Sofia Emanuelsson; ; [2008]
    Nyckelord :Slöjd; hållbar utveckling; undervisning; helhetspe;

    Sammanfattning : Genom slöjdämnet utvecklar eleverna sin förmåga att göra medvetna val, samt en handlingsberedskap inför detdagliga livet. I detta ingår aspekter som ekonomi, miljö, resurshushållning och jämställdhet, vilka alla är delar ien hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 14. Betyg och bedömning i musik och slöjd.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Andersson; Niklas Kleberg; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfråga Syftet med uppsatsen är att belysa hur lärare i praktiska ämnen som musik och slöjd ställer sig till det målrelaterade betygsystemet när det gäller bedömning av elevers prestationsutveckling. Därtill undersöks hur dessa lärare ställer sig till förändringen av betygsystemet som eventuellt kommer att träda i kraft, och hur det i så fall skulle påverka deras undervisning och betygsättning. LÄS MER

  5. 15. Kommunikation inom slöjden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Kent Segrén; Mattias Sundquist; [2008]
    Nyckelord :slöjdprocessen; verbal kommunikation; redskap; verktyg;

    Sammanfattning : I vår undersökning har vi fokuserat på hur kommunikationen ser ut mellan elever i ämnet slöjd. Syftet med C- uppsatsen var att ta reda på om elever kommunicerar slöjdprocessen mellan varandra utifrån ett sociokulturellt perspektiv på kunskap och lärande. LÄS MER