Sökning: "c slöjd"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden c slöjd.
11. Elever i behov av särskilt stöd inom slöjden - hur slöjdlärare arbetar för att dessa elever ska nå målen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : ------------------------------------------------------------------------------------------------------------Syftet med arbetet är att undersöka hur ett mindre antal slöjdlärare i grundskolan arbetar med elever ibehov av särskilt stöd.Huvudfrågan består av att ta reda på hur dessa slöjdlärare definierar elever i behov av särskilt stöd ochsedan hur de arbetar för att eleverna ska nå målen i slöjd. LÄS MER
12. Kulturarv och slöjdtraditioner Nio blivande slöjdlärare tolkar ett strävansmål
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka hur blivande slöjdlärare vid Göteborgsuniversitet tolkar strävansmålet från slöjdämnets kursplan: Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven utvecklar intresse och förståelse för skapande och manuellt arbete genom kännedom om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv (Skolverket, 2000:5)Huvudfrågan behandlar begreppen kulturarv och slöjdtraditioner och hur dessa två begrepptolkas utav blivande slöjdlärare. Vi valde att besvara vårt syfte genom en kvalitativ studie,baserad på nio intervjuer med studenter som läser sin tredje terminen slöjd på GöteborgsUniversitet. LÄS MER
13. Hållbar utveckling i slöjden hur kan det realiseras?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Genom slöjdämnet utvecklar eleverna sin förmåga att göra medvetna val, samt en handlingsberedskap inför detdagliga livet. I detta ingår aspekter som ekonomi, miljö, resurshushållning och jämställdhet, vilka alla är delar ien hållbar utveckling. LÄS MER
14. Betyg och bedömning i musik och slöjd.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte och huvudfråga Syftet med uppsatsen är att belysa hur lärare i praktiska ämnen som musik och slöjd ställer sig till det målrelaterade betygsystemet när det gäller bedömning av elevers prestationsutveckling. Därtill undersöks hur dessa lärare ställer sig till förändringen av betygsystemet som eventuellt kommer att träda i kraft, och hur det i så fall skulle påverka deras undervisning och betygsättning. LÄS MER
15. Kommunikation inom slöjden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : I vår undersökning har vi fokuserat på hur kommunikationen ser ut mellan elever i ämnet slöjd. Syftet med C- uppsatsen var att ta reda på om elever kommunicerar slöjdprocessen mellan varandra utifrån ett sociokulturellt perspektiv på kunskap och lärande. LÄS MER