Sökning: "c slöjd"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden c slöjd.

  1. 6. Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd

    C-uppsats,

    Författare :Marika Walegren; [2011]
    Nyckelord :Läromedel; slöjd; slöjdlärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfrågaär – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd viatelefon med tio slöjdlärare. LÄS MER

  2. 7. Slöjd ur ett politiskt perspektiv – En granskning av slöjdens kursplaner

    C-uppsats,

    Författare :Isabelle Wester; Emma Brattgård; [2011]
    Nyckelord :Slöjd; Kursplaner; Utbildningspolitik; Läroplanste;

    Sammanfattning : Med anledning av de nya styrdokumenten för grundskolan, Lgr11, som kommer att träda i kraft höstterminen 011 harvi gjort en studie av kursplanerna för ämnet slöjd. Utgångspunkten är Kajsa Borgs bok ”Slöjdämnet i förändring”, vilketär en redogörelse för slöjdens kursplaner 196–1994. LÄS MER

  3. 8. Att dokumentera med hjälp av programmet @tt slöjda. Hur fungerar det?

    C-uppsats,

    Författare :Anna Andréason; Janette Gustavsson; [2010]
    Nyckelord :slöjd; digital portfolio; portfolio; @tt slöjda; s;

    Sammanfattning : Samtal kring vårt gemensamma intresse för dokumentation mynnade ut i att vi blev nyfikna på detInternetbaserade portfolioprogrammet @tt slöjda. I arbetets bakgrund beskriver vi hur styrdokumenten visar påvikten av dokumentation i skolan, redogör för portfolio som pedagogisk metod samt återger en intervju medprogrammet @tt slöjdas grundare Inger Degerfält. LÄS MER

  4. 9. Material i slöjden – lärares tolkning av Kursplaner

    C-uppsats,

    Författare :Erica Skarin; Anna Herrlin; [2010]
    Nyckelord :Slöjd; kursplan; tolkning; jämställdhet; miljö; sl;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vi har under vår lärarutbildning studerat den rådande kursplanen i slöjd – Kpl 000. Av vårstudie av kursplanen har vi uppmärksammat att den nämner textil, trä och metall samtidigt som den tar upp slöjdensolika material. Detta har i sin tur väckt ett intresse och gjort oss nyfikna. LÄS MER

  5. 10. Ämnens värde ur skolans och elevens perspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annie Carlsson; Petter Jönsson; [2009]
    Nyckelord :Status; holistisk kunskapssyn; skolämnen;

    Sammanfattning : Anledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. LÄS MER