Sökning: "c slöjd"
Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden c slöjd.
6. Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfrågaär – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd viatelefon med tio slöjdlärare. LÄS MER
7. Slöjd ur ett politiskt perspektiv – En granskning av slöjdens kursplaner
C-uppsats,Sammanfattning : Med anledning av de nya styrdokumenten för grundskolan, Lgr11, som kommer att träda i kraft höstterminen 011 harvi gjort en studie av kursplanerna för ämnet slöjd. Utgångspunkten är Kajsa Borgs bok ”Slöjdämnet i förändring”, vilketär en redogörelse för slöjdens kursplaner 196–1994. LÄS MER
8. Att dokumentera med hjälp av programmet @tt slöjda. Hur fungerar det?
C-uppsats,Sammanfattning : Samtal kring vårt gemensamma intresse för dokumentation mynnade ut i att vi blev nyfikna på detInternetbaserade portfolioprogrammet @tt slöjda. I arbetets bakgrund beskriver vi hur styrdokumenten visar påvikten av dokumentation i skolan, redogör för portfolio som pedagogisk metod samt återger en intervju medprogrammet @tt slöjdas grundare Inger Degerfält. LÄS MER
9. Material i slöjden – lärares tolkning av Kursplaner
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Vi har under vår lärarutbildning studerat den rådande kursplanen i slöjd – Kpl 000. Av vårstudie av kursplanen har vi uppmärksammat att den nämner textil, trä och metall samtidigt som den tar upp slöjdensolika material. Detta har i sin tur väckt ett intresse och gjort oss nyfikna. LÄS MER
10. Ämnens värde ur skolans och elevens perspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Anledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. LÄS MER