Sökning: "slöjdtraditioner"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet slöjdtraditioner.

  1. 1. Okunnighet, rädsla eller ren och skär slöhet? : En studie om hur slöjdlärare arbetar med det centrala innehållet i läroplanen som omfattar symboler och olika slöjdtraditioner.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Liselott Frey; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; slöjdlärare; symboler; elever; kultur; ungdomskultur; fulbroderi; påverkan; tillfredställelse; kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilken uppfattning slöjdlärare har om det centrala innehållet som handlar om olika kulturer, slöjdtraditioner och symboler i slöjden. Tidigare har det hörts kommentarer som ”Det är det svåraste kunskapsområde att arbeta med” samt ”Det området arbetar jag inte med, tänk om eleverna vill skapa något som är olämpligt”. LÄS MER

  2. 2. Svensk, Finsk, Norsk och Dansk slöjd : en komporativ studie av kursplaner i ämnet slöjd

    M1-uppsats, Umeå School of Education (USE); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Staffan Winberg; [2010]
    Nyckelord :Slöjd; jämförelser; kursplaner; komparativ metod;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om jämförelser i slöjdämnet med fokus på trä- och metall i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Jämförelser har gjorts mellan kursplanerna i ämnet slöjd för elever på grundskolenivå, 7 - 15 år samt den svenska motsvarigheten till Trä och metallslöjd i de respektive länderna. LÄS MER

  3. 3. Kulturarv och slöjdtraditioner ­ Nio blivande slöjdlärare tolkar ett strävansmål

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anneli Ferm; Jenny Jonsson; Jenny Saar; [2008]
    Nyckelord :Slöjd; kulturarv; slöjdtraditioner; kursplan; strä;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka hur blivande slöjdlärare vid Göteborgsuniversitet tolkar strävansmålet från slöjdämnets kursplan: Skolan skall i sin undervisning i slöjd sträva efter att eleven ­ utvecklar intresse och förståelse för skapande och manuellt arbete genom kännedom om kulturarv och slöjdtraditioner i ett historiskt och kulturellt perspektiv (Skolverket, 2000:5)Huvudfrågan behandlar begreppen kulturarv och slöjdtraditioner och hur dessa två begrepptolkas utav blivande slöjdlärare. Vi valde att besvara vårt syfte genom en kvalitativ studie,baserad på nio intervjuer med studenter som läser sin tredje terminen slöjd på GöteborgsUniversitet. LÄS MER

  4. 4. Hur slöjdlärare förhåller sig till kulturarv och slöjdtraditioner i sin undervisning i dag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Rinnarv; Ingela Nilsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till vår undersökning har varit att vi upplevt det problematiskt att motivera elever till att lära siggamla grundläggande hantverkstekniker i skolslöjden. Vi hade läst nationella utvärderingen av slöjdämnet (NU­03) som visade stora skillnader i hur lärare och elever upplever att de utvecklades inom området, olika kultureroch kulturarv. LÄS MER

  5. 5. Kulturarvet i textilslöjden : En undersökning om hur textillärare i grundskolan använder sig av kulturarvet i slöjdundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Maria Karling; [2006]
    Nyckelord :cultural heritage; teachers in textile-handicraft; textilie-handicraft; kulturarv; textillärare; textilslöjd;

    Sammanfattning : The educational directive for the school subject textile handicraft (slöjd) claim, that the pupils should have knowledge of handicraft traditions from historical and present perspective. Teachers in handicraft, teaching in schools for the first nine years of a child education forwards a cultural heritage. LÄS MER