Sökning: "c- fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c- fritidshemmet.

  1. 1. Den fria leken i fritidshemmet : En essä om vad eleverna lär sig genom leken och hur den fria leken kan se ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Liza Persson; [2018]
    Nyckelord :fri lek; lärande lek; fritidshem; barnperspektiv;

    Sammanfattning : My essay aims to highlight the free play at the leisure-time center. I will find out what the students learn through the free play and how the free play looks. In my essay, I use a selfexperienced dilemma, through my professional role, looking at the play with c eyes other than a parent. LÄS MER

  2. 2. Papperslösa barn i den svenska skolan

    C-uppsats,

    Författare :Jadranka Vlahov; Maria Hedlund; [2010]
    Nyckelord :Papperslösa barn; barnkonventionen; svensk lagstif;

    Sammanfattning : Sammanfattning: I denna studie ger jag dig som läsare möjlighet att ta del av mitt arbete om papperslösabarns rätt till utbildning.Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de svenska skolorna förhåller sig till papperslösa barnoch vilka konventionsrättigheter dessa barn faktiskt har. LÄS MER

  3. 3. Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Agrell; Erica Dahlén; [2009]
    Nyckelord :specialundervisning; matematik; särskilt stöd; beg;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever somtidigt nått målen i matematik.Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever somtidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). LÄS MER

  4. 4. Ekologisk och närproducerad mat - en studie om Hem- och konsumentkunskaplärares inställningar och vanor

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mikael Örnemar; Emma Bronvall; [2008]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; ekologiska och närprodu;

    Sammanfattning : SammanfattningMiljödebatten har under de under de senaste åren intensifierats. Hem- och konsumentkunskap fokuserar påskeendet i hushållet och dess samspel med samhälle och natur. Lärarna i hem- och konsumentkunskap har somuppgift att undervisa om hur detta samspel fungerar och vad det kan ge för konsekvenser för miljön. LÄS MER

  5. 5. Hur några hem- och konsumentkunskapslärare arbetar för "hållbar utveckling" i sin undervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Bergstrand; Petra Stensson; ; [2008]
    Nyckelord :`Hållbar utveckling`; hem- och konsumentkunskap; u;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteVårt syfte var att ta reda på hur lärare i hem- och konsumentkunskap arbetar för 'hållbar utveckling'.·Hur arbetar lärarna för att uppnå de mål i kursplanen som gäller 'hållbar utveckling'?·Hur arbetar lärarna med läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshem- met (Lpo 94) för `hållbar utveckling'?·På vilket sätt engageras eleverna i undervisningen när det gäller `hållbar utveckling'?HuvudfrågaVi upplever att undervisning för `hållbar utveckling' kan vara problematisk, då definitionen av begreppet är vagt. LÄS MER