Sökning: "c- i svenska som andra språk"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden c- i svenska som andra språk.

  1. 1. Punctuation in Swedish Upper Secondary School

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Madsen; [2022]
    Nyckelord :Punctuation; Skiljetecken;

    Sammanfattning : Punctuation enhances the understanding and correct reading of written text by the use of spacing and conventional signs. When learning a language, the usage of correct punctuation is vital. This is especially important when learning a second language since punctuation rules vary between languages. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av att språka : en undersökning av sfi-elevers språkliga repertoarer i vardags-, skol- och arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Moa Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; språklig repertoar; språkligt porträtt; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Språkliga repertoarer är ett begrepp som beskriver de totala språkliga resurser som en individ besitter. Syftet med denna studie är att undersöka hur sfi-elever använder och upplever sina språkliga repertoarer hemma, i skolan och på arbetet, något som i sin tur kan ge insikter om hur deras språkande påverkas av språkliga ideologier. LÄS MER

  3. 3. Grammatikens betydelse i SFI-undervisningen utifrån ett lärarperspektiv : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Maria Ericsson; [2020]
    Nyckelord :Svenska för invandrare; SFI; grammatik; samsyn;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att lyfta fram och uppmärksamma en viktig del av SFI-undervisningen – samsynen kring grammatikens betydelse i undervisningen. Krashens olika teorier gällande grammatikens inlärning har delvis utgjort grunden för undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Att läsa för läsandets skull? : En studie om läsattityder i GY 11 och hos svensklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Svensson; [2020]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturdidaktik; litteraturvetenskap; läsa; motiv till att läsa; skönlitteratur; svenskundervisning; svenska; Läroplan för gymnasieskolan; GY 11;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa synen på skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne i den aktuella läroplanen för gymnasieskolan, GY 11, och verksamma lärares motiv till att läsa skönlitteratur i svenskundervisningen. Syftet är även att belysa lärares syn på elevernas attityder till läsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Grammatiska svårigheter hos andraspråksinlärare med polska som modersmål

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Monika Dabrowska; [2016-07-15]
    Nyckelord :andraspråk; modersmål; SFI; kontrastiv analys; grammatiska fel;

    Sammanfattning : Som SFI-lärare har jag märkt att elever från vissa modersmålgrupper (exempelvis slaviska språk) har svårt att tillämpa sig olika grammatiska moment i det svenska språket. På grund av detta vill jag fördjupa mina kunskaper i detta ämne och granska orsaker för dessa svårigheter i inlärningen av svenska språket. LÄS MER