Sökning: "case företagsekonomi"

Visar resultat 21 - 25 av 1311 uppsatser innehållade orden case företagsekonomi.

  1. 21. Scaleup Success and Leadership Practices : A qualitative single case study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johan Andersson; Oscar Bataille; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This paper is a single case study on the role of leadership on the success of a Startup that successfully transitioned into a Scaleup, LeanIX, which is a German company founded in 2012. While leadership's crucial role in Startup success is acknowledged in academic literature, little is known about its specific impact when transitioning to a Scaleup. LÄS MER

  2. 22. Målstyrningens komplexitet : En fallstudie om den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare i en bankorganisations målstyrningsprocess.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Clara Bender; Amanda Hedh; Nathalie Rosell; [2023]
    Nyckelord :Målstyrning; Interaktion; Management by objectives; Kommunikation; Strategi; Uppföljning; Bank;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31      Nivå: Kandidatuppsats Företagsekonomi, 15 hp  Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:  Bender Clara (00-10-26), Hedh Amanda (01-04-21), Nathalie Rosell (01-05-12)                                         Titel: Målstyrningens komplexitet: En fallstudie om den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare i en organisations målstyrningsprocess. Handledare: Johan Grinbergs  Nyckelord: Målstyrning, Interaktion, Management by objectives, Kommunikation, Strategi, Uppföljning, Bank Forskningsfrågor: Hur interagerar chefer och medarbetare vid kommunicering av mål inom en bankorganisation och vad kan interaktionen resultera i? Vilka följder får medarbetarnas involvering i beslutsfattandet rörande en bankorganisations målsättning? Syfte: Syftet med denna studie är att studera den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare vid förmedling av mål inom organisationen. LÄS MER

  3. 23. Svenska småbolagsfonders prestation i förhållande till OMXSGI

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Fogelberg; [2023]
    Nyckelord :small cap funds; OMXSGI; return; efficient market hypothesis; size effect; småbolagsfonder; OMXSGI; avkastning; effektiva marknadshypotesen; småbolagseffekt;

    Sammanfattning : Titel: Svenska småbolagsfonders prestation i förhållande till OMXSGI   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi     Författare: Pontus Fogelberg   Handledare: Alice Schmuck   Datum: 2023 – januari   Syfte: Svenska aktiemarknaden är sällsynt som studieobjekt. Då andra marknader skiljer sig från den svenska behöver den granskas ytterligare för att investerare ska ha goda förutsättningar. LÄS MER

  4. 24. Harvesting Innovation : Strategic Planning for Technological Advancements and Regulatory Changes in Swedish Agriculture

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Kajsa Hagberg; Emma Stakston; Annika Tebaay; [2023]
    Nyckelord :Strategic planning; GE technology; CRISPR-Cas9; Agriculture; Regulatory changes;

    Sammanfattning : Strategic management is crucial for organizational success in today's volatile business environment, and yet, underutilized within agricultural businesses. The agricultural industry is facing rapid change with the introduction of new GM technologies, such as CRISPR-Cas9, and following regulations. LÄS MER

  5. 25. Attracting Talent in North of Sweden : A qualitative study on the extent of Person-Organization Fit and Employer Branding for the purpose of talent attraction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Olivia Andersson; Zara Karbalai; [2023]
    Nyckelord :Talent; talent management; talent management lifecycle; talent management process; Attracting; attracting talent; attracting talent management; Employer branding; Employer branding and talent management; Employer branding and P-O fit; Employer branding and attraction; North; North of sweden; talent north of Sweden; P-O fit; P-O fit and talent management; P-O fit and employer branding; Context; Context and strategy; Talent attraction and context; global talent management;

    Sammanfattning : Companies in the North of Sweden are expressing big difficulties to acquire the right competency and the right people to fill voids in their organization. The purpose of this research paper was to gain an understanding of how companies in the north work with selected contributing factors, affecting their ability to attract talent. LÄS MER