Sökning: "case study of e-commerce"

Visar resultat 6 - 10 av 295 uppsatser innehållade orden case study of e-commerce.

  1. 6. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Exploring Environmentally Sustainable Last-Mile Deliveries in Sweden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistik

    Författare :Emelie Ehrensvärd; Clara Wilhelmsson; [2023]
    Nyckelord :Last-mile delivery; E-retailer; Sustainable last-mile delivery; Environmentally sustainable last-mile delivery; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Last-mile delivery is the part of the e-commerce supply chain that is the least efficient in terms of cost, time, and environmental impact. As e-commerce is expected to keep growing, this puts pressure on last-mile deliveries to reduce their environmental impact if Sweden is to reach its environmental goals for 2045. LÄS MER

  3. 8. Tillit vid e-handel av tjänster - påverkande faktorer och designprinciper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lara Hinz; Lovisa Lövgren; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tillit är en avgörande faktor för att främja användning och tillämpning av e-handel. Genom att skapa en tillitsfull relation mellan kunden och leverantören ökar möjligheterna för lojala kunder. Tillit inom e-handel av varor uppnås genom flera faktorer, däribland tydlig struktur och konsekvent design. LÄS MER

  4. 9. Causality of small firm growth: Towards a model of relations among challenges SMEs face while growing, solutions to them and aspects of the context of the growth

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ahmet Selim Engin; Jakub Siller; [2023]
    Nyckelord :SME; Small firms; Growing; Firm growth; Process; Interconnectedness; Causality; Causal; Relations; Effects; Challenges; Solutions; Context; Growth aspects; Business and Economics;

    Sammanfattning : Even though researchers have investigated the growth of small and medium-sized enterprises (SMEs) for decades, we know little about the challenges they face due to their growth, what are the aspects of the context in which they emerge, and how they are addressed. Current literature provides even less knowledge about the causality of SME growth. LÄS MER

  5. 10. DESIGNING FOR SUCCESS: ENHANCING E-COMMERCE PURCHASE INTENTION FOR ONLINE CLOTHING RESELLING PLATFORMS : A Mixed Method Multiple Case Study of Usability Factors and a Practical Usability Framework for Success

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Jorge Vicente Nieto; Donja Hoorn; [2023]
    Nyckelord :Usability; multiple-case study; usability framework; website usability; second-hand apparel market; purchase intention; usability constructs;

    Sammanfattning : The Online Clothing Reselling Platforms (OCRPs) industry foresees ongoing significant market growth, building upon the expansion it has achieved in recent years. This trend makes it essential to understand how website usability factors affect consumer behaviour and identify practical opportunities for optimization in this specific context of e-commerce. LÄS MER