Sökning: "childrens competences"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden childrens competences.

  1. 1. Existentiella Möten : Att bemöta barns existentiella frågor och upplevelser på förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Annika Kollberg; [2019]
    Nyckelord :lifequestions; childrens existential questions; responding; fronesis; praxis; scientific discourse; religion; signature spirituality; livsfrågor; barns existentiella frågor; bemötande; fronesis; praxis; naturvetenskaplig diskurs; religion; möten; signature spirituality;

    Sammanfattning : Denna essä utgår ifrån fyra gestaltningar av mitt eget dilemma i relation till bemötande av barns existentiella frågor på förskolan. Detta följs upp med fältstudie på en förskola som undersöker andra pedagogers bemötande. Gestaltningarna och fältstudien ställs mot existensfilosofiska teorier och svensk och engelsk forskning. LÄS MER

  2. 2. "Och förutom det så ska man ju göra allt som står i läroplanen också…Då blir man svettig!” : Undersökning baserad på intervjuer, observationer och enkäter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Nadine Schüssler; Yana Troyan; Sofia Seferouglou; [2018]
    Nyckelord :organisation of educational activities; education; scope of action of preschool teacher; planning of education; preschool; childgroups; organisation av undervisning; undervisning; planeringstid;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain knowledge about which scope for action and tasks are included in the organisation of educational activities on the preschool and which competences are lifted up by preschool teacher to conduct educational activities. The database consists of questionnaires, observations and interviews at the municipal and multicultural preschools located in Stockholm. LÄS MER

  3. 3. Förskolan - en plats för barns digitala erfarenheter : En kvalitativ intervjustudie om några förskollärares arbete med digitala verktyg och barns tidigare erfarenheter av dessa verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ingela Mathsson; [2016]
    Nyckelord :childrens experiences; childrens competences; digital tools; digital competences; barns erfarenheter; barns kompetenser; digitala verktyg; digital kompetens; digitala verktyg; Ipad;

    Sammanfattning : I denna studie beskriver sju förskollärare på lika många förskolor hur de tänker om hur de använder de digitala verktygen på förskolan med barnen. Vilka digitala verktyg och utrustningar har de på sina förskolor? Får barn användning av sina erfarenheter av digitala verktyg på förskolan? Genom semistrukturerade intervjuer har förskollärarna fått delge sina uppfattningar. LÄS MER

  4. 4. Det nya verktyget : En undersökning av förskollärares upplevelser med surfplattan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johan Eireflet; Helen Petersson Buhtoo; [2015]
    Nyckelord :computer tablets; mediation; artifact; co learning.;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study preschool-teachers’ experiences from using the computer tablet as a tool for learning and teaching, in order to gain knowledge of how the integrational process of information and communications technology (ICT) in preschool has progressed since its instatement. The background that caused interest to make this study was the rapid progression of the use of ICT-tools in childrens’ everyday lives and the troubles that have surrounded the process of integrating these tools into preschool-practices. LÄS MER

  5. 5. Individualisering av barn : En kritisk diskursstudie av barns kompetens i offentliga texter inom social barnavård

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jeremiah Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Swedish social work.; children as subjects; rights of children; individualization; Modernization; Social Sciences;

    Sammanfattning : Individualization of Children: A Critical Discourse Study of Childrens' Competence in Public Texts on Social Care of Children The aim of this study is to critically examine and discuss overarching notions and discourses on children and individualization, with a starting point in public texts within the field of social work with children. The empirical material has been two SOU-reports (“Swedish Government Official Reports”), two paragraphs from socialtjänstlagen (“The Social Services Act”), and the BBIC-model (“The Child's Need in the Center”), which all has been viewed as examples of social practice within the field social work with children. LÄS MER