Sökning: "classroom leader"

Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden classroom leader.

  1. 6. Hur förvärvar ledare inom lantbruket sina ledarskapsfärdigheter? : en intervjustudie med individer i ledande befattningar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Amanda Lindberg; [2021]
    Nyckelord :ledarskap; ledarskapsförmåga; inlärning; ; hållbart ledarskap; leadership; leadership skills; learning; sustainable leadership;

    Sammanfattning : Uttrycket att någon är född ledare har de flesta hört. Men forskningen visar på att så inte behöver vara fallet. Rowe & Guerrero (2018) förklarar hur ledarskap är en process vilket innebär att ledare påverkas av medarbetare likväl som medarbetare påverkas av ledaren. LÄS MER

  2. 7. Arbetsro i klassrummet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ undersökning för att öka kunskaper om lärarens uppfattningar om arbetsro och även deras strategier för att skapa arbetsro i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Samiha Gabarian; [2020]
    Nyckelord :Classroom environment; Good behavior; Learning environment; Perception; Quiet classroom; Study peace; Teacher’s leadership; Teamwork; Teacher-led teaching.;

    Sammanfattning : This qualitative study aims at creating a deeper knowledge of teachers' views on a calming classroom environment and how it can be reached. Through this work I want to point out the various existing opinions concerning my subject of interest which is a calm working environment in the classroom and the different strategies that are used by the interviewed teachers in obtaining it. LÄS MER

  3. 8. "Är ni med?" : Lärares frågor som verktyg för att leda

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katarina Pajic; [2019]
    Nyckelord :ledarstilar; ledarskap; samtalsanalys; frågor; klassrumsstyrning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to highlight the role of the teacher as a leader in the classroom, andthe usage of questions in order to manage classroom situations. For this purpose, aninvestigation of two lessons, in different classes but with the same teacher, were recorded andobserved. LÄS MER

  4. 9. Hur organiserar skolledare för lärares professionella lärande?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen; Umeå universitet/Centrum för skolledarutveckling

    Författare :Ulrika Prössel Eriksson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The relationship between students learning and teachers professional learning are central in school systems. Teachers professionalism has got a big impact on students outcome. According to international research the professional learning is central and crucial for school leaders in their task to develop schools. LÄS MER

  5. 10. "Som ett dubbelpar i tennis" : En studie i hur samarbetet mellan speciallärare och ämneslärare kan se ut på en högstadieskola med en inkluderande specialundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Weidmert; Kristina Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Cooperation; complementary competences; special education teacher; subject teacher; special education; Samarbete; komplementära kompetenser; speciallärare; ämneslärare; inkluderande specialundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur samarbetet mellan speciallärare och ämneslärare kan se ut i matematik- respektive språk-, läs- och skrivutveckling på en högstadieskola med en inkluderande specialundervisning samt hur man bäst kan utnyttja de båda yrkesgruppernas komplementära kompetenser. Som metod för datainsamling gjordes observationer på lektioner där speciallärare och ämneslärare samarbetade. LÄS MER