Sökning: "classroom leader"
Visar resultat 6 - 10 av 23 uppsatser innehållade orden classroom leader.
6. Hur förvärvar ledare inom lantbruket sina ledarskapsfärdigheter? : en intervjustudie med individer i ledande befattningar
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Uttrycket att någon är född ledare har de flesta hört. Men forskningen visar på att så inte behöver vara fallet. Rowe & Guerrero (2018) förklarar hur ledarskap är en process vilket innebär att ledare påverkas av medarbetare likväl som medarbetare påverkas av ledaren. LÄS MER
7. Arbetsro i klassrummet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ undersökning för att öka kunskaper om lärarens uppfattningar om arbetsro och även deras strategier för att skapa arbetsro i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : This qualitative study aims at creating a deeper knowledge of teachers' views on a calming classroom environment and how it can be reached. Through this work I want to point out the various existing opinions concerning my subject of interest which is a calm working environment in the classroom and the different strategies that are used by the interviewed teachers in obtaining it. LÄS MER
8. "Är ni med?" : Lärares frågor som verktyg för att leda
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to highlight the role of the teacher as a leader in the classroom, andthe usage of questions in order to manage classroom situations. For this purpose, aninvestigation of two lessons, in different classes but with the same teacher, were recorded andobserved. LÄS MER
9. Hur organiserar skolledare för lärares professionella lärande?
Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen; Umeå universitet/Centrum för skolledarutvecklingSammanfattning : The relationship between students learning and teachers professional learning are central in school systems. Teachers professionalism has got a big impact on students outcome. According to international research the professional learning is central and crucial for school leaders in their task to develop schools. LÄS MER
10. "Som ett dubbelpar i tennis" : En studie i hur samarbetet mellan speciallärare och ämneslärare kan se ut på en högstadieskola med en inkluderande specialundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur samarbetet mellan speciallärare och ämneslärare kan se ut i matematik- respektive språk-, läs- och skrivutveckling på en högstadieskola med en inkluderande specialundervisning samt hur man bäst kan utnyttja de båda yrkesgruppernas komplementära kompetenser. Som metod för datainsamling gjordes observationer på lektioner där speciallärare och ämneslärare samarbetade. LÄS MER