Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristina Elgán; Karin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Hem- och konsumentkunskap; Strukturer; Strategier; Grundprinciper; Samarbetslärande; Samarbetsinlärning; Grupparbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Kontroversiella frågor i en tid av motstridigheter : En kvalitativ undersöking av kontroversiella frågors roll i samhällskunkskapsundervisningen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Philip Johansson; [2022]
    Nyckelord :Cobtrocersiall issues; Kontroversiella frågor;

    Sammanfattning : This study builds upon semi-structured interviews. With this study I am to research how seven student teachers view controversial issues and face the challenges that come with handling controversial situations in the classroom environment. LÄS MER

  4. 4. The role of intercultural experience in crisis management : A qualitative study in a Swedish University

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Dustin Hickok; Ezgi Yılmaz; [2022]
    Nyckelord :Crisis management; intercultural relationships; educational leader; crisis management in higher education;

    Sammanfattning : Crisis management is a technique that has existed within organizations worldwide and is dictated by the response of leaders’ actions. In a classroom, the teacher can be referred to as an ‘educational leader’. With an emphasized work setting of the classroom, different leadership responses can be examined in a comparative analysis. LÄS MER

  5. 5. "det är ju olika ledare i varje klassrum å det är också olika mottagare i varje klassrum"

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Khalfaoui; [2022]
    Nyckelord :Educational leadership; teacher; classroom leader; motivation; relations.; Pedagogiskt ledarskap; lärare; klassrumsledare; motivation; relationer.;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att undersöka hur lärare i lågstadiet uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Med en fenomenografisk utgångspunkt har kvalitativa intervjuer utförst med fyra lärare verksamma i olika skolor i Sverige. LÄS MER