Sökning: "educational leader"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden educational leader.
1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER
2. Komvuxrektorer och samverkan -förutsättningar, möjligheter och risker.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Tidigare forskning har visat att skolledare i sitt arbete kämpar med att hantera motstridiga krav från omgivningen i förhållande till de mål som formuleras i styrdokument och policy. När det gäller styrningen har målen för den kommunala vuxenutbildningen (komvux) utökats till att inkludera mer uttalade arbetsmarknadsrelaterade mål. LÄS MER
3. Musikartister, ”ledare eller inte?” : En kvalitativ intervjustudie med svenska musikartister utifrån teorier om pedagogiskt ledarskap.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The purpose of this thesis is to develop understanding about: in what ways Swedish music artists become leaders for their followers from theories of Educational/Pedagogical Leadership; Music Artists’ perceptions of leadership and influence in a music-artist-follower-context; And the preconditions, opportunities and needs of learning on this topic amongst music artists. The background of this research is the importance of understanding these aspects in a rapidly developing society, where music artists are gaining more prominent roles and influence. LÄS MER
4. Kompetens och ledarskap hos studie- och yrkesvägledare i rollen som gruppvägledare
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : The purpose of this study is to investigate which competence is used and in what way leadership is exercised by guidance counselors in the role as a group counselor. The use of group guidance techniques is, according to the International Association for Educational and Vocational Guidance, IAEVG, (2018) part of the specialist competence for guidance counselors. LÄS MER
5. Generation Y och dess förväntningar på framtidens ledarskap och lärande på arbetsplatsen
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study, aims to create a deeper understanding of what expectations Generation Y has on their future leadership, especially the aspects of an educational leadership that can be adapted for this generation. The study is based on both qualitative and quantitative data. LÄS MER