Sökning: "demokratiska värderingar"
Visar resultat 26 - 30 av 216 uppsatser innehållade orden demokratiska värderingar.
26. Verktyg, problem och balansgång : En analys av lärarstrategier kring kontroversiella åsikter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur samhällskunskapslärare förhåller sig till kontroversiella åsikter i klassrumsundervisningen. Undersökningen försökte identifiera olika lärarstrategier för att sedan ställa dessa mot skolans demokratifostrande uppdrag. LÄS MER
27. Medborgarfostran i skolan : Tre rektorers syn på demokratiuppdraget i svensk grundskola F-6
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur rektorer i grundskolan idag tolkar skolans demokratiska uppdrag. Hur arbetar men, enligt rektorn, med det demokratiska uppdraget i den dagliga verksamheten i grundskolan? För att få svar på frågan användes en kvalitativ forskningsdesign där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tre rektorer i grundskolan klass F-6. LÄS MER
28. Jaså du tänker så! : Rollspel som historiedidaktisk metod för att främja demokratiska värden genom narrativ kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Under de senaste decennierna har det vetenskapliga ämnet historia förändras och så också skolämnet historia. Skolämnet historia har idag mer fokus på att förstå historiska skeenden och händelser till skillnad från förr när fokuset låg på stoffkunskaper. LÄS MER
29. DEMOKRATIUPPDRAGET I GYMNASIESKOLAN : Lärares syn på demokratiuppdraget i gymnasieskolan.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att undersöka hur gymnasielärare på svenska gymnasieskolor i Västerås undervisar i olika ämnen om demokratiuppdraget som varje lärare har som uppdrag. Syftet var vidare att undersöka hur dessa gymnasielärare praktiskt tillämpar demokratiuppdraget. LÄS MER
30. "Det är min kropp, det är mitt val": En kvalitativ studie om de ovaccinerades upplevelser av restriktionerna under Covid-19-pandemin
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Under Covid-19-pandemin infördes en nationell vaccinationsplan i Sverige, som medförde att vissa restriktioner belades med vaccinationsbevis. Bevisen var en del i ledet för att förhindra att ovaccinerade individer samlades i större grupper och bidrog till smittspridning. LÄS MER