Sökning: "demokratiska värderingar"
Visar resultat 16 - 20 av 216 uppsatser innehållade orden demokratiska värderingar.
16. ”Det finns ingen heder inom hederskulturen” : En litteraturstudie av hederskultur och normer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Under de senaste årtionden har en ny skepnad av heder tagit form i Sverige. Ideologin bortser från mänskliga rättigheter och våra demokratiska normer. Konsekvenserna är förödande för de berörda om dessa hedersnormer inte efterföljs. Individen kontrolleras av kollektivet. LÄS MER
17. Aborträttens historiska paralleller och demokratiska perspektiv - En komparativ analys av USA, Europakonventionen och Sverige
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Uppsatsen redogör framväxten av aborträtten och relationen till rätten till skydd för privatliv i Sverige och USA. I Sverige grundade sig rätten till fri abort på ett behov av en modern lagstiftning som återspeglade samhällets syn på aborträtten. LÄS MER
18. Demokratisk klassrum : Lärarensarbetsmetoder för att främja demokrati
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka och belysa de mest effektivaarbetssätten och arbetsmetoderna för att skapa ett demokratiskt klassrum, samt hurdessa metoder möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att delta i demokratiskaprocesser. Vi kommer också att besvara frågan "Vilka metoder och strategier använderlärare för att skapa ett demokratiskt klassrum?". LÄS MER
19. Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. LÄS MER
20. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER