Sökning: "klassisk retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden klassisk retorik.
1. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan
M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER
2. Influencers beskrivning av den kvinnliga fertiliteten : En retorisk analys av reklamsamarbeten med Natural Cycles
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Den här studien fokuserar på influencers och deras framställning av företaget Natural Cycles hormonfria preventivmedel i audiovisuella reklamsamarbeten. Materialet för studien är filmer från plattformen Youtube som valts ut efter antalet gånger de visats för mottagare, det vill säga de videor som flest gånger exponerats för publik och därmed haft störst möjlighet till inverkan på publiken. LÄS MER
3. Greta Thunberg, intersektionalitet och ett föränderligt ethos : Att kombinera retorik och genusvetenskap kring frågor om trovärdighet och makt
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Genom att studera Greta Thunbergs resa från riksdagshuset i Stockholm till FN:s generalförsamling i New York fyller denna uppsats två syften. Dels att studera vilka intersektioner som bidrar till Thunbergs inledande ethos, hur ethos sedan förändras över tid och vilka retoriska strategier som skapar förändringen. LÄS MER
4. Hållbara budskap - En studie om hur hållbarhet kommuniceras
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få en ökad förståelse för hur ICA kommunicerar sitt hållbarhetsarbete, detta då ICA enligt SBIs undersökning uppfattades som en av de mest hållbara dagligvarubutikerna i Sverige 2020 (Sustainable brand index 2020b). För att utläsa hur hållbara budskap kommuniceras i tre reklamfilmer studeras de med hjälp av metoder hämtade från såväl den klassiska retoriken som den visuella retoriken. LÄS MER
5. Att uttrycka det otänkbara : Jacques Derridas farmakon som argument
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : I den här uppsatsen ämnar jag att undersöka retoriken i ordet farmakon så som det behandlats av Jacques Derrida. Genom en nära läsning av Derridas texter identifieras farmakon först som ett ogripbart koncept och sedan som en typ av paradox. LÄS MER