Sökning: "demokratiska värderingar"

Visar resultat 31 - 35 av 216 uppsatser innehållade orden demokratiska värderingar.

  1. 31. Kontroversiella frågor – ur elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Rasljanin; Medina Suljanovic; [2022]
    Nyckelord :Kontroversiella frågor; religionskunskapsundervisning; mångkulturell; homogen; förhållningssätt; kvalitativ metod; interkulturellt;

    Sammanfattning : Forskning visar på att lärare ofta undviker att diskutera kontroversiella frågor i sin undervisning då de känner sig osäkra om hur de ska hantera dessa. Att arbeta med kontroversiella frågor är ett komplext område men det blir oundvikligt att komma ifrån när våra klassrum präglas av samhällets mångfald. LÄS MER

  2. 32. Disharmoni och undervisningsmetoder i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monika Nilsson; Remzije Hajra; [2022]
    Nyckelord :Kontroversiell; undervisningsmetod; konflikt; religion; neutralitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att synliggöra problematik som kan uppstå i religionsundervisning, samt försöka belysa hur lärare kan planera och genomföra sin undervisning för att förhindra dessa konflikter, som kan väcka nya kontroversiella frågor som behöver diskuteras. För att uppnå syftet har följande frågor formulerats: Vilka konflikter kan uppstå i religionsundervisning? Hur kan lärare genom sin planering, undervisning och arbetsmetoder undvika dessa konflikter? Vi har använt oss av metoden: informationssökning, där sökningar i olika databaser resulterat i både nationell och internationell forskning. LÄS MER

  3. 33. Att motverka främlingsfientlighet som (samhällskunskaps)lärare : Lärares avväganden och handlingsstrategier som antirasistiska aktörer i ett mångkulturellt samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :anti-rasism; värdegrundsarbete; demokratiuppdrag; kränkningsfri skola;

    Sammanfattning : Skolan har ett uttalat anti-rasistiskt uppdrag som innebär att både arbeta aktivt förebyggande för demokratiska värderingar och att motverka alla former av kränkningar. Detta gäller för alla som verkar inom skolan, men samhällskunskapslärare har ett särskilt ansvar i och med ämnets historiska uppkomst och ämnesinnehåll. LÄS MER

  4. 34. Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa : Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Mikko Honkala; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; könsroller; modersmålsundervisning; motströmsläsning; motståndsläsning; normkritisk pedagogik; resisting reading; sagor;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur motståndsläsning eller motströmsläsning (resisting reading) kan användas som verktyg i tolkning av tre svenskspråkiga normkritiska sagobilderböcker; Alexander Janssons, Sofia Jensfeldts och Silvy Strands Rödluvan (2018), Askungen (2018) och Skönheten & Odjuret (2021). Dessa tre sagobilderböcker ingår i Moderna sagor-serien som publicerats av OLIKA förlag AB. LÄS MER

  5. 35. En kvalitativ studie av hur lärare säger sig arbeta för en icke-konfessionell och objektiv religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Alsamak; [2022]
    Nyckelord :Religion education; icke-konfessionell; religionsundervisning; kristendom; ateismen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa större förståelse för de didaktiska metoder lärare använder för att forma en i deras mening icke-konfessionell, neutral och objektiv religionsundervisning. Materialet har varit skriftliga intervjuer med nio lärare, dessa intervjuer har undersökts utifrån tidigare forskning och teorier. LÄS MER