Sökning: "den metakognitiva läraren"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden den metakognitiva läraren.

  1. 1. Bedömning som lärande: : hur elever och lärare uppfattar kamratbedömning i undervisningen i tyska som modernt språk. En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenni Réen; [2021]
    Nyckelord :bedömning som lärande; formativ bedömning; kamratbedömning; tyska som modernt språk; undervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt  Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka elevers och lärares uppfattning av det formativa arbetssättet kamratbedömning. Som blivande språklärare i tyska genomförde jag en kamratbedömningsaktivitet i min årskurs 9 efter avslutat arbete i skriftlig produktion. LÄS MER

  2. 2. Inkluderande interventionsmetoder i klassrummet för elever som inte uppnår målen i matematik ur några speciallärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Maria Johansson; Marta Hanna Asmar; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkluderande interventioner; ramfaktorer; interventionsmetoder; elev i matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur några speciallärare använder inkluderande interventionsmetoder på klassrumsnivå för elever som riskerar att inte uppnå kunskapskraven i matematik. Utifrån en kvalitativ forskningsansats med halvstrukturerade intervjuer försöker studien att belysa två frågeställningar: Hur beskriver dessa speciallärare sitt arbete med inkluderande interventioner i grupp med hänsyn till organisering av interventioner och elever i svårigheter? Hur ramfaktorer som styrdokument, organisation, miljö och tid har betydelse för val av interventioner? Studiens resultat analyserades utifrån ramfaktorteoretiskt tänkande samt Skrtics teori om byråkratier. LÄS MER

  3. 3. Biologilärares syn på formativ bedömning : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Igerud; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; biologiundervisning; återkoppling;

    Sammanfattning : I den här kunskapsöversikten granskas och analyseras sex internationella forskningsstudier inom formativ bedömning med fokus på biologiundervisning. Det finns begränsat med forskning hur man kan bedöma formativt inom specifika ämnen, vilket varit mitt motiv. LÄS MER

  4. 4. Förstår du det du läser? : En litteraturstudie om lässtrategier och dess betydelse i elevers utveckling av god läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; Taylor Anne Conyer; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; läsförståelseutveckling; undervisning och lärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vad forskning lyfter fram om hur läraren genom undervisning och arbete med lässtrategier kan möjliggöra utveckling i läsförståelse. Utifrån detta syfte tar studien sin utgångspunkt i frågeställningarna:  Hur påverkar arbete med lässtrategier elevers läsförståelse? Vilken roll har läraren vid arbete med lässtrategier och läsförståelse? I litteraturstudien har olika vetenskapliga artiklar lästs och analyserats som sträcker sig från år 1984 – 2016. LÄS MER

  5. 5. Att förstå sitt lärande : En pilotstudie av högstadieelevers uppfattningar om metakognitiva frågor i ämnena bild och svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Vossman Strömberg; [2018]
    Nyckelord :metacognition; metacognitive thinking; metacognitive questions; metacognitive strategies; learning to learn; feedback; self-regulation; formative assessment; learning strategies; visible learning; metakognition; metakognitivt tänkande; metakognitiva frågor; metakognitiva strategier; lära att lära; återkoppling; feedback; självreglering; formativ bedömning; inlärningsstrategier; synligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med pilotstudien är att pröva hur rekommenderade metoder för att uppmuntra elevers metakognitiva tänkande kan användas. Metakognition handlar om ”att lära att lära” och är relaterat till begrepp såsom återkoppling, självreglering och formativ bedömning. LÄS MER