Sökning: "den sociala identiteten"
Visar resultat 1 - 5 av 263 uppsatser innehållade orden den sociala identiteten.
1. Den sociala identiteten och känslan av tillhörighet hos unga vuxna med migrantbakgrund: Berättelser från en lantlig tätort
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Integration och utanförskap är fenomen som på senare tid varit i fokus i samhällsdebatterna och många av debatterna har förts i storstadsmiljön, vilket har lämnat rum till studier om mellanförskap i lantliga tätorter för unga vuxna med migrantbakgrund. Denna studie undersöker därför deltagarnas perspektiv på deras sociala identitetsskapande och känsla av tillhörighet i relation till att vara uppväxta i en mindre tätort i Västsverige samt, deras perspektiv på hur dem hanterat att växa upp med en fot på varje sida. LÄS MER
2. Unga tjejers perspektiv på den urbana närmiljön : promenadintervjuer med tjejer i åldern 8-12
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Det urbana landskapet har genomgått en stor förändring de senaste decennierna, och den ökade trafiken, förtätningen och rädslan för fulla gubbar begränsar barns rörelsefrihet idag. Möjligheten att röra sig fritt utgör tillsammans med tillgång till många miljöerbjudanden, grundstenarna i en barnvänlig miljö. LÄS MER
3. Nu är det slutspelat : En kvalitativ studie om rollövergång och identitet hos före detta fotbollsspelare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : En fotbollskarriär kan innebära en stor påverkan på identiteten och de som utövat fotboll en längre period av sitt liv kan utveckla en fotbollsidentitet. Den starka känsla av samhörighet och socialt stöd som fotbollslaget bidrar med kan skapa svårigheter hos individen när fotbollstiden sedan är över. LÄS MER
4. Skrolla Vidare: En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: “Skrolla vidare “ En kvalitativ studie om konsumenters identitetsskapande på TikTok. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Alice Wischer, Klara Johansson och Theodor Tranarp Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Identitet, TikTok, Motivation, Grupptillhörighet, Konsumenter Syfte: Uppsatsen ämnar att undersöka konsumenters användande av mediet TikTok och skapa en förståelse för motivationen till användandet samt konsumentkulturen och den sociala identiteten som uppstår till följd av det. LÄS MER
5. Svårt att hålla sig motiverad när man sitter vid köksbordet : En kvalitativ intervjustudie kring medarbetares upplevelser gällande deras sociala identitetsskapande på distans
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Distansarbete är något som blivit allt mer förekommande på många företag. Covid-19 har varit en stor bidragande faktor till att nya lösningar varit nödvändiga i och med att medarbetare inte längre fick vistas fysiskt på sin arbetsplats. Tidigare studier har visat att distansarbete kommer med en rad svårigheter. LÄS MER