Sökning: "difference between men and women in business"
Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden difference between men and women in business.
16. Riskaversion - Skillnad i riskaversion mellan individer som arbetar för fast och rörlig lön
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om en signifikant skillnad i riskaversion råder mellan de två populationerna, där den ena arbetar för en fast lön och den andra för en provisionsbaserad lön. Även de oberoende variablerna som antas ligga till grund för en individs riskaversion kommer att undersökas. LÄS MER
17. Familjekära chefer och opersonliga ledare En studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Title: Familjära chefer och opersonliga ledare – en studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri Authors: Linnéa Pettersson and Lovisa Waldeck Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism, media and communication, JMG, University of Gothenburg Term: Autumn 2013 Supervisor: Mats Ekström, JMG, University of Gothenburg Pages: 33 Purpose: The main purpose was to identify and examine the difference between how the business newspaper Dagens industri portray male and female CEOs and executives. LÄS MER
18. The impact of Microcredit on Women’s Empowerment. - A case study of Microcredit in the Tangail district, Bangladesh.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : The impact of microcredit on women’s empowerment remains debated. While some studies suggest that microcredit helps women increase their income earning abilities, leading to greater power within the household, others argue that men often take control over the microcredit allocated to women, which leads to a more vulnerable position within the household for women. LÄS MER
19. Gender Stereotyping in Key Account Management : A study of male and female attributes in relation to the customers' perception of an ideal Key Account Manager
Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Even though Sweden is one of the most highly developed countries in the world when it comes to the observance of gender equality, there are still many professions in which the distribution between men and women are vastly uneven. One of these is the key account manager profession, where around 80-90% of the persons chosen for the task are men. LÄS MER
20. Kvinnliga karriärstrategier i revisionsbranschen
Magister-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Sammanfattning Titel Kvinnliga karriärstrategier i revisionsbranschen Datum 2012-05-31 Författare Besarta Hulaj & Daniel Nilsson Handledare Sven-Olof Yrjö Collin Utbildning Civilekonomprogrammet - redovisning Kurs 4FE03E Examensarbete Redovisning – Civilekonomuppsats 30 hp Inledning Revisionsbranschen har traditionellt sett varit ett manligt yrke, där normen har varit mannen. Trots att rekryteringen av kvinnor och män till revisionsbyråerna är lika stor är det fortfarande männen som bara några år efter inträde når högre positioner och har högre löner än sina kvinnliga kollegor. LÄS MER