Sökning: "direkt motprestation"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden direkt motprestation.
1. Sponsring eller gåva? : En redogörelse för gränsdragningen utifrån ett inkomstskatterättsligt perspektiv
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Sponsring är idag ett vanligt förekommande marknadsföringsverktyg som företag använder sig av för att nå ut till sin valda målgrupp. Sponsring förbättrar både företagets image, goodwill och uppnår sina försäljningsmål. LÄS MER
2. Avdragsrätten för sponsring vid PR- och marknadsföringsutgifter
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/AffärsrättSammanfattning : .... LÄS MER
3. Var går gränsen mellan sponsring och gåva? : med särskild fokus på idrottssponsring
Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och SamhälleSammanfattning : I denna uppsats är syftet att undersöka var gränsen mellan icke avdragsgill gåva och sponsring går med särskild fokus på idrottssponsring. Sponsring har ingen klar och enhetlig definition och det finns heller ingen lagtext som behandlar sponsring. LÄS MER
4. Beskattning av bostäder : Hur påverkar de nya beskattningsreglerna den skattskyldige sett utifrån skatterättsliga principer och utifrån de krav som skall ställas på en god skattelagstiftning?
Magister-uppsats, IHH, RättsvetenskapSammanfattning : Reglerna för bostadsbeskattning genomgick flera förändringar den 1 januari 2008, vilka kommer att tillämpas vid 2009 års taxering. Före reglernas ikraftträdande förekom intensiva diskussioner kring deras framtida utformning. LÄS MER
5. Given, och Eder skall bliva givet Avdragsrätt för sponsring med särskild fokus på kultursponsring
Kandidat-uppsats, Sektionen för Hälsa och SamhälleSammanfattning : Vi har undersökt företagssponsring och hur Skatteverket och domstolarna bedömer avdragsrätten för denna. Med företagssponsring menas att ett företag ger ett ekonomiskt bidrag för att kunna dra nytta av bidragstagarens goda namn i sin egen marknadsföring. LÄS MER