Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 49 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Skönhet, hygien och bruket av smink : Sminkdiskurs och manlighet under 1700- och 1800-talen?
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : This thesis concerns the use of makeup by men during the late eighteenth century andthroughout the nineteenth century. The purpose is to study the discourse of makeup duringthis period, but with special focus on the man’s problematic use of makeup. LÄS MER
7. Från marginalisering mot samhörighet : En kritisk studie kring klassifikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The main focus of this bachelor thesis concerns the discourses presented in texts on critical classification about marginalized groups. The text explores some of the difficulties that can stem from the idea that there is a possibility of objectivity within classification and cataloguing, as they are not a neutral occurrence but controlled by constructs such as ideological thinking and bias. LÄS MER
8. Drivers of populism in post-apartheid South Africa : A critical discourse analysis of the Economic Freedom Fighters and AfriForum
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : This research aims to deepen the understanding of drivers of populism by analysing different camps in the debate around land reform, using South Africa as a case. The research is conducted through a critical discourseanalysis (CDA) of two actors that represent different positions in a deeply divided society. LÄS MER
9. ”Varje individ i en grupp är en pusselbit" : en diskursanalys av förskollärares syn på inkludering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares föreställningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Frågeställningarna i studien lyder på vilket sätt beskriver förskollärare sina föreställningar om inkludering? och på vilket sätt beskriver förskollärare inkludering utifrån ett praktiskt görande i förskolan? Studien är baserad på en Foucaltinspirerad diskursteori där regelsystem och makt är centrala utgångspunkter och i vilken kunskap legitimeras eller illegitimeras utifrån dessa maktpositioner och regelsystem. LÄS MER
10. Diskursanalys av autonoma vapensystem : Med Sverige i fokus
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Military developments suggest that autonomous weapons systems will be the future ofwarfare. Therefore, it is important to understand how to define the concept and how peopleexpress themselves around it. This paper will analyze how important actors in Sweden talkabout autonomous weapon systems. LÄS MER