Sökning: "diskriminering kränkande behandling"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden diskriminering kränkande behandling.

  1. 1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  2. 2. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :elevers könsmönster; fritidshem; göra genus; jämställdhet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER

  3. 3. "Åh, har pappa flätat?" : Förskollärares erfarenheter av att motverka missgynnande könsnormer utifrån normkritisk pedagogik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Holmgren; Elina Cederlund; [2023]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; könsnormer; makt; jämställdhetsarbete; likvärdighet; förskola.;

    Sammanfattning : Utifrån ett normkritiskt ramverk med fokus på rådande könsnormer bidrar föreliggande studie med kunskap om förskollärares erfarenheter av att upptäcka och motverka missgynnande könsnormer i förskolan. Arbetet synliggör även utmaningar som förskollärare upplever i arbetet med normkritisk pedagogik. LÄS MER

  4. 4. Att bli validerad som människaEn litteraturstudie om transpersoner och ickebinäras upplevelser av könsbekräftande vård

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linnéa Appelgren; Linnéa Engström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Transpersoner och ickebinära är personer vars könsidentitet och/eller könsuttryck inte överensstämmer med det juridiska könet som tilldelades vid födseln. Könsdysfori innebär att kropp och könsidentitet inte överensstämmer, tillsammans med ett obehag och/eller lidande. LÄS MER

  5. 5. Att leva i rädsla : En litteraturstudie om transfobi och okunskap om transpersoner bland socialarbetare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Theodore Granberg; [2022]
    Nyckelord :transpersoner; bemötande; okunskap; socialarbetare; diskriminering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Socialarbetare ska verka för mänskliga rättigheter, social rättvisa och respekt för mångfald. Frågan är om socialarbetare bemöter transpersoner på ett tillräckligt bra sätt. Samhällelig diskriminering, kränkande behandling och våld (Folkhälsomyndigheten, 2015; James et al., 2015) gör att det kan ifrågasättas. LÄS MER