Sökning: "divergent konvergent"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden divergent konvergent.

  1. 6. Voobraženie : En undersökning om kunskapsöar och erfarenhetsbroar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Kathleen Berglund; [2022]
    Nyckelord :Slöjd; Erfarenhet; Materialkunskap; Estetisk lärprocess; Mediering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka erfarenheter i form av materialkunskap för att få syn på när en process går från ett konvergent till ett divergent lärande. Undersökningen utgår från frågorna; ”På vilka sätt kan erfarenheter av materialens egenskaper bidra till ett utforskande av medierande uttryck?” och ”Hur kan jag som lärare hjälpa elever att bli medvetna om sin egen estetiska lärprocess?”. LÄS MER

  2. 7. Validering Av Centimax-Skalan® (Cr100) Med Single-Item Vid Mätning Av Generaliserat Ångestsyndrom

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Theodor Andreassen; Nathalie Carlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Generaliserat ångestsyndrom (GAD) är en diagnos som skildrar överdriven eller icke-befogad oro. GAD-7 är ett vanligt test som mäter GAD utifrån 7 frågor enligt DSM-4 kriterierna. CentiMax, en kategori-kvotskala, prövas som en ny skala för mätning av GAD. LÄS MER

  3. 8. Sambandet mellan fysisk aktivitet och kognitiv förmåga

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Tilda Hellgren; Malin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :cognition; creative thinking; executive function; physical activity; working memory; arbetsminne; exekutiva funktioner; fysisk aktivitet; kognition; kreativt tänkande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera sambandet mellan regelbunden fysisk aktivitet och kognitiv förmåga, i form av arbetsminne, kreativt tänkande och exekutiva funktioner. För att undersöka sambandet mellan fysisk aktivitet och kognitiv förmåga användes en tvärsnittsstudie som metod. LÄS MER

  4. 9. Företag som pedagoger : Hur gestaltas företagens didaktiska val i utbildningspaketen

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claes Schrewelius; [2021]
    Nyckelord :divergent; frihetsgrader; gymnasiet; konvergent; laboration; medieneutral; mediespecifik; simulering; STEM; teknik; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för den didaktiska kopplingen mellan marknadsförda ”laborations-kit”/utbildningspaket, framtagna av Education Technology-företag, och det meningsskapande som dessa erbjuder. Med hjälp av syftesrelaterad textanalys, och begrepp från Lars Lindströms didaktiska läroprocesser och mer klassiska laborationsbegrepp, analyseras ”laborations-kit”/utbildningspaketens innehåll och inramning samt hur utbildningspaketen är gestaltade didaktiskt genom mål och medel. LÄS MER

  5. 10. Validering av Borg centiMax® skalan för mätning av generaliserat ångestsyndrom (GAD) : Förbättring av mätning av generaliserat ångestsyndrom

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Dina Hatab; [2020]
    Nyckelord :GAD; generaliserat ångestsyndrom; PHQ-9; Borg CR skalan;

    Sammanfattning : Generaliserat ångestsyndrom (GAD) innebär överdriven eller icke befogad oro. För att mäta GAD utvecklades skalan GAD-7, som med sina sju frågor identifierar diagnosen enligt kriterierna från DSM-IV. Borg centiMax-skalan avser att tillföra ett förhållande mellan olika känslouttryck genom att ta fram ett exakt numeriskt värde. LÄS MER