Sökning: "dog-assisted pedagogy"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden dog-assisted pedagogy.

  1. 1. "När skolhunden slutade blev eleven återigen hemmasittare" : En studie om hundassisterad pedagogik i skolverksamhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Linnefell; Lisa Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Reading education assistance dogs; Animal assisted therapy; Skolhund; Hemmasittare; Hundassisterad pedagogik; Hundar i skolan; Hundassisterad terapi; Pedagoghund;

    Sammanfattning : Hundassisterad pedagogik (HAP) är en metod där hund används som verktyg i skolverksamhet och användandet av hundar i skolmiljö ses som ett pedagogiskt och hälsofrämjande verktyg. Syftet med studien är att uppmärksamma vad och hur de yrkesverksamma inom HAP anser att metoden kan gynna eleverna. LÄS MER

  2. 2. Tassar i förskolan : undersökning om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Eli Delvaty Llanes; Jessica Karlsson; [2019]
    Nyckelord :didaktik; förskola; hund; hundassisterad pedagogik; lärande; motivation; utveckling;

    Sammanfattning : Sociala tjänstehundar, som tillsammans med sina förare arbetar i pedagogiskt syfte, ökar i Sverige (Manimalis, 2017). Detta gäller framför allt i skola, vård och omsorg. Dessa förare har tillsammans med sin hund utbildat sig till hundteam för att arbeta i pedagogisk verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Hunden som specialpedagogiskt verktyg i förskolan : Hunden som dörröppnare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Birgitta Ranta; Mia Öyen; [2018]
    Nyckelord :Dog; preschool; motivation to learn; dog-assisted pedagogy; therapy dog; animal-assisted therapy; animal-assisted education; canine-assisted education.; Hund; förskola; pedagogik; motivation; hundassisterad pedagogik; terapihund; hundassisterad terapi; djurassisterad terapi.;

    Sammanfattning : Studiens syfte utgår ifrån hur hunden kan vara till stöd för att motivera barns lust till lärande, synliggöra skillnader mellan utbildningar, samt lyfta fram hur utbildning kring HAP ser ut för hundekipage. Studien har en kvalitativ ansats med motivationsteorier som utgångspunkt i bearbetning och analys av resultat. LÄS MER

  4. 4. Inte så mycket hund, jättemycket pedagogik : En studie av hundassisterad pedagogik i skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Christensen; Lina Nerelius; [2015]
    Nyckelord :hundassisterad pedagogik; hund; djur; skola; fritidshem; sociokulturellt perspektiv; socialkonstruktivism; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Idag är det vanligt att sociala tjänstehundar förekommer i bland annat vård och omsorg. Desto ovanligare är det i svenska skolan. LÄS MER