Sökning: "dominance relevant marknad"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden dominance relevant marknad.
1. Big data - en oumbärlig resurs? Den konkurrensrättsliga principen om nödvändiga nyttigheter och Digital Markets Act i relation till big data i den digitala sektorn
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The digital sector of the EU's single market is playing an increasingly significant role in the economy, and a new type of resource that is becoming more important within it is known as big data. Companies providing core platform services are often in control of big data, which in turn can be an indispensable input resource for other companies operating in the digital sector. LÄS MER
2. Analysing Competition Barriers for the Aftermarket : The Case of Volvo Cars’ Air Filter
Master-uppsats, KTH/Industriell ManagementSammanfattning : Original equipment manufacturers (OEMs) spend plenty of resources in developing products and establishing a profitable market. This includes time-consuming investigations, costly research and development processes, as well as a great deal of risk-taking. LÄS MER
3. Dubiös dominans - En analys av marknadsdefinitionen och innebörden av hävstångseffekten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Det finns ett antal olika konkurrensregler inom den europeiska unionens regelverk. Den här uppsatsen behandlar artikel 102 som reglerar missbruk av en dominerande ställning. Varje konkurrensärende måste påbörjas med att en marknad avgränsas. Just då bedömningen avser artikel 102 förfaranden ter sig marknadsdefinitionen än viktigare. LÄS MER
4. Marknadsandelarnas betydelse för bedömningen av dominerande ställning : En komparativ studie av EU och USA
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Konkurrensrätten är ett rättsområde av stor betydelse runt om i världen. Konkurrensrätten har sina ursprungliga rötter i USA där den fick sitt fäste under det sena 1800-talet. I EU fanns inget lagstadgat förbud mot konkurrensbegränsande beteenden förrän i mitten på 1900-talet. LÄS MER
5. Marknadsandelarnas betydelse för dominansbedömningen
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Att marknadsandelarna är av betydelse för dominansbedömningen är välkänt inom konkurrensrätten. Frågorna är snarare vilken och hur stor betydelse marknadsandelarna har för bedömningen och utgången i ett specifikt fall i förhållande till övriga faktorer. LÄS MER