Sökning: "drivkrafter företagare"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden drivkrafter företagare.

  1. 16. Drivkraftens diskursiva strategier : Om makt och möjligheter i entreprenörskap

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Ulla-Britt Kankaanranta; [2008]
    Nyckelord :entreprenörskap; entreprenör; drivkraft; företagsamhet; diskurs; diskurspsykologi; socialkonstruktionism; diskursiv strategi; identitet;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är den massiva samhällssatsning som görs för att stimulera entreprenörskap och skapa fler företagare. Forskningsfältet visar dock på en problematik som härleds ur otydligt definierade begrepp vilket skapar förvirring och missförstånd om vad entreprenörer och entreprenörskap egentligen innebär. LÄS MER

  2. 17. Inriktning ekoprenör! : En studie av miljökonsulters motiv och drivkrafter

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Mats Söderström; Fransisco Navarro; [2008]
    Nyckelord :ecopreneurship; ecopreneur; green entrepreneurship; green entrepreneur; environmental entrepreneur; environmental entrepreneurship; nascent entrepreneur; Sustainable Entrepreneurship; eco-preneurship; ekoprenör; ekoprenörskap; grön entreprenör; grön entreprenörskap; entreprenörer i vardande; miljöinriktade; hållbar utveckling; miljömedvetet företagande; miljökonsulter; miljöinriktade konsultföretag; miljömedveten; hållbarhetsutveckling;

    Sammanfattning : Redan i början av 1970-talet publicerades den första artikeln som menade att miljön skulle bli ett ”vinnande koncept” för företag inom en snar framtid. Idag kan vi se att miljödebatten sätter djupa spår i vårt konsumtionsmönster. LÄS MER

  3. 18. Liknande ledarskap men skilda livsstilar : Om kvinnliga företagares ledarroll i Tyskland och Thailand

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Matilda Bergquist; [2008]
    Nyckelord :Tyskland; Thailand; kvinnors ledarskap; demokratiskt; självständighet; familjeföretag;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att tolka och förstå karktäristiska drag i ledarskapet hos kvinnliga företagare inom serviceyrken i Tyskland samt tolka och förstå likheter och skillnader i ledarskapet hos kvinnliga företagare inom serciveyrken mellan Tyskland och Thailand och även diskutera villkoren för kvinnliga företagares ledarskap i Sverige. Detta utifrån temana drivkrafter, ledarrollen och attityder från samhället. LÄS MER

  4. 19. "För att få ett jobb!" : Hur det kvinnliga entreprenörskapet kan jämföras med situationen som anställd

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Alice Appelblad; [2007]
    Nyckelord :Kvinnligt entreprenörskap;

    Sammanfattning : Hur kvinnor kan uppleva och uppfatta entreprenörskap är vad denna uppsats syftar till att beskriva. Utifrån syftet presenteras vetenskapliga artiklar och en undersökning av kvinnor i Umeå. Uppsatsen följer därmed en deduktiv ansats och beskriver en kvalitativ undersökning. Uppsatsen håller sig till en hermeneutisk kunskapssyn. LÄS MER

  5. 20. Entreprenöriella skapelseberättelser : skisser från tidiga skeden i företags etableringsprocesser

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Olof Wängsäter; [2006]
    Nyckelord :Entreprenörskap; idéutveckling; småföretag; företags etableringsprocesser; berättelser; entreprenöriellt lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsarbetet bygger på 21 PM-arbeten från en högskolekurs i entreprenörskap där studenterna fått i uppgift att intervjua en entreprenör och komma tillbaka med en skapelseberättelse värd att berätta. PM-arbetet bygger på tre frågeställningar som bildar stommen i intervjuarbetet: 1. Hur fick entreprenören sin idé? 2. LÄS MER