Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Det känns bra att få berätta min historia, så fler kan ta del av den och kanske förstå hur vi med autism kan uppleva det i skolan” : - Intervjuer med elever med autism som bytt från ett ordinarie gymnasieprogram till specialklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Rosén; [2021]
    Nyckelord :Special Education; High School; Autism; Inclusion; School Development;

    Sammanfattning : Abstract Each year students goes to high school with expectations to obtain new knowledge and new experiences. Taking a step from elementary school to high school, is like turning pages and starting a new chapter in their lives. However, for some of the students it doesn't turn out the way they imagined. LÄS MER

  2. 2. Inkludering och pedagogiska anpassningar i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eric Manlinger Ulappa; Martin Lindquist; [2017]
    Nyckelord :Inclusive education; Inclusion; Inkludering; Pedagogiska anpassningar; educational adaptions;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka relationen mellan idrottsundervisning, inkludering och pedagogiska anpassningar. Genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och specialpedagoger, undersöktes uppfattningar om hur idrottsundervisning planeras och genomförs. LÄS MER

  3. 3. Att introducera, befästa och använda nya begrepp i samhällsorienterande ämnen : En fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ing-Marie Berander; [2016]
    Nyckelord :words and concepts; introduce; consolidate; use; language disorder diagnosis; society orientated subjects; functional methods; personal support; primary school grade 4; ord och begrepp; introducera; befästa; använda; språkstörningsdiagnos; samhällsorienterande ämnen; funktionella metoder; personligt stöd; grundskolan årskurs 4;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera vilka olika arbetssätt läraren använder för att introducera, befästa och använda nya begrepp i undervisningen i samhällsorienterande ämnen (SO) samt hur undervisningen uppfattas av elever med språkstörningsdiagnos i en klass i årskurs 4. Utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv är fokus att hitta arbetssätt som stöder lärandet för elever med språkstörningsdiagnos. LÄS MER

  4. 4. Utställningspedagogik möter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : Nordiska museet under luppen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Solveig Nerman; [2016]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; Accessibility; Museums; Pedagogy of exhibitions; Pedagogy of museums; Conservation; The reception of Museums; Exhibitions; Audioguide; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; Tillgänglighet; Museum; Utställningspedagogik; Museipedagogik; Kulturvård; Museibemötande; Utställningar; Audioguide;

    Sammanfattning : A goal in conservation is that cultural heritage should be for everyone and therefore should be experienced by everyone. With ramps, lifts, Braille exhibitions, sign language interpreted tours, tours for the visually impaired, etc., adaptions are made for people with physical disabilities. LÄS MER

  5. 5. Struktur, tydlighet och upprepning : En studie om undervisning i idrott och hälsa för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jessica Lublinn; [2016]
    Nyckelord :autism; idrott och hälsa undervisning; resursskola; särskilt stöd; funktionsnedsättning; individanpassning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka lärares undervisning av elever med autism i ämnet idrott och hälsa på grund- respektive resursskolor. Frågeställningarna var: Vad innehåller undervisningen i idrott och hälsa och hur beskriver lärarna elevernas lärande? Hur förhåller sig lärarna till kursplanen i idrott och hälsa?  Vilka individuella anpassningar sker och vilka motiv till olika anpassningar uppger lärare?       Metod: En kvalitativ metod har använts som undersökningsmetod: halvstrukturerade intervjuer. LÄS MER