Sökning: "ekonomistyrning tjänsteföretag"
Visar resultat 21 - 25 av 30 uppsatser innehållade orden ekonomistyrning tjänsteföretag.
21. Styrning i organisationer och dess samband med etiskt resonemang -En empirisk studie av bankpersonal
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Banker har en särställning i den finansiella ekonomin och konsekvenser av de anställdas handlande kan ge stora effekter. Då banker är tjänsteföretag ställs de inför problemet att deras personal kan välja att agera efter eget huvud vilket inte behöver vara förenligt med bankens etiska intentioner och strävan efter att upprätthålla ett högt förtroende. LÄS MER
22. Förändrad ekonomistyrning efter nya marknadsförutsättningar
C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Då arbetsförhållanden och arbetsformer ständigt förändras behöver företagen hålla sig uppdaterade för att förstå de faktorer och processer som påverkar de anställdas motivation. Inte bara för att försäkra sig om att de anställda gör ett bra arbete som är i enlighet med företagets uppställda mål och strategier utan också för att kunna vara en attraktivarbetsgivare för både den befintliga personalen och nya potentiella arbetstagare. LÄS MER
23. Ekonomistyrning i tjänsteföretag : uppdrag -friskola
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Sammanfattning Under de senaste 15 åren har antalet fristående skolor ökat markant. Det finns flera skäl till varför det anses vara viktigt med friskolor. De bidrar till mångfald och skapar konkurrens inom skolutbildningen. Men vissa tycker att det finns nackdelar med friskolor. LÄS MER
24. Bemanningsbranschens ekonomistyrning - en fallstudie av fem företag
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen har till syfte att beskriva och analysera svenska bemanningsföretags ekonomistyrning, samt att utveckla en teoretisk referensram. Tillvägagångssättet är deduktivt då utgångspunkten är existerande teorier inom ekonomistyrning. Kvalitativa fallstudier i form av intervjuer har använts för att samla in materialet. LÄS MER
25. Kvalitetsbristkostnader i tjänsteföretg
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, EHVSammanfattning : Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet Ekonomistyrning EKC 362, VT 2006 Författare: Mariann Aracsi, Emma Brentel, Åse Ottey Handledare: Erik Rosell Titel: Kvalitetsbristkostnader i tjänsteföretag Bakgrund: De förluster som uppstår på grund av att ett företags produkter och processer inte är fullkomliga kallas för kvalitetsbristkostnader. Teorin behandlar kvalitetsbristkostnader främst ur ett tillverkande företags perspektiv och menar på att ytterst få kvalitetsbristkostnader är kända i tjänsteföretag då de flesta av dessa är dolda. LÄS MER