Sökning: "elevens starka sidor"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden elevens starka sidor.

  1. 1. Vägledares bemötande gentemot elever med särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Sandberg; Lina Nilsson; [2011]
    Nyckelord :empati; vägledning; bemötande; aspergers syndrom;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har skrivits med syftet att få en djupare förståelse av och ökad kunskap om hur studie- och yrkesvägledare bemöter elever med Aspergers syndrom på gymnasiet, samt på vilket sätt detta skiljer sig från bemötandet med andra elever. Syftet har också varit att undersöka vilka teorier och metoder studie- och yrkesvägledarna använder sig av i mötet med elever med Aspergers syndrom. LÄS MER

  2. 2. "Den ska föra eleven framåt..." : En studie om den individuella utvecklingsplanens användning och innebörd i de tidigare skolåren.

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Hedberg; Carina Jansson; [2010]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; IUP; utveckling; måluppfyllelse; skriftliga omdömen; dokumentation;

    Sammanfattning : Den individuella utvecklingsplanen består av två delar, en del är den framåtsyftande skriftliga planen som skall finnas för varje elev. Syftet med den är att öka elevens delaktighet och inflytande i sitt lärande och den skrivs i samband med utvecklingssamtalet. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn som är identifierade med språkstörning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Birgitta Westin Kornblad; Marita Larm; [2009]
    Nyckelord :language disorder; reading development; reading process; self confidence; språkstörning; läsutveckling; läsprocess; självförtroende;

    Sammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att lära alla barn att läsa. Syftet med denna studieär att belysa och analysera pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn somhar identifierad språkstörning. Vi vill fånga vad som uppfattas vara av betydelse för attstimulera dessa elevers läsutveckling i årskurs 1-3. LÄS MER

  4. 4. Ordval och formuleringar i den individuella utvecklingsplanen : – en analys av tänkbara konsekvenser för eleverna

    M1-uppsats, Stockholms universitet; Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Therése Nylin; [2009]
    Nyckelord :individuell utvecklingsplan; skriftlig bedömning; ordval; formuleringar; språkbruk; språkpåverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att granska hur ordvalen och formuleringarna kring elevernas kunskapsutveckling är utformade i den individuella utvecklingsplanen i en skola i Mellansverige, samt analysera vad denna utformning kan betyda för eleverna. Metoden som används består av litteraturstudier och textanalys av 22 individuella utvecklingsplaner. LÄS MER

  5. 5. Individuella utvecklingsplaner : Språk och fokus - en analys av skriftliga formuleringar

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Anne Lilienberg Cohn; Marie Sundberg; [2008]
    Nyckelord :bristfokus; individuella utvecklingsplaner; IUP; individuell planering; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att få kunskap om hur lärare skriftligt formulerar mål och tillvägagångssätt i individuella utvecklingsplaner. Därför undersökte vi vilket fokus lärare har när de formulerar sig i individuella utvecklingsplaner. LÄS MER