Sökning: "elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa.
11. Elevers upplevelser av idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna examensuppsats är att synliggöra högstadieelevers upplevelser och deltagande i skolämnet idrott och hälsa (IDH). Detta med utgångspunkt i motivationsteorin självbestämmandeteorin (SDT). Metoden som används i denna uppsats är kvalitativa intervjuer. LÄS MER
12. Trygghet i ämnet idrott och hälsa - om eleverna själva får berätta : En kvalitativ studie av elevers perspektiv på trygghet och otrygghet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Skolan är en plats för lärande och för att lärande ska kunna ske förutsätter det att lärandemiljön är trygg och stödjande. Därför ses det som relevant att med utgångspunkt i elevers perspektiv bidra med ökad kunskap om elevers uppfattningar kring vad trygghet respektive otrygghet i ämnet idrott och hälsa innefattar. LÄS MER
13. Språkets betydelse i teoretiska skrivuppgifter i ämnet idrott och hälsa : En textanalytisk studie om språklig färdighet och skriftproduktion i ämnet idrott och hälsa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka om elevers språkliga kunskaper i svenska påverkar betyget på skriftliga inlämningsuppgifter i idrott och hälsa. En grundläggande motivering till val av syfte är teoretiseringen i ämnet idrott ochhälsa samt synen på ämnet som ett kunskapsämne som trädde i kraft i och med skiftet av läroplan till Lgy11. LÄS MER
14. Stöttning eller utstötning? : en kvalitativ intervjustudie om nyanlända elevers upplevelser av ämnet idrott och hälsa.
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad nyanlända elever upplever har påverkat deras möjlighet att aktivt kunna delta och tillgodogöra sig undervisningen i idrott och hälsa. Frågeställningar: - Vad upplever nyanlända elever har begränsat dem i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa samt vilka konsekvenser har dessa begränsningar medfört? - Vad upplever nyanlända elever har främjat dem i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa? - Vad upplever nyanlända elever hade kunnat fungerat bättre i tillgodogörandet av undervisningen i idrott och hälsa? Metod: En kvalitativ inriktning har använts för att få större förståelse av studieobjektet. LÄS MER
15. Elevers upplevelser av motivation i förhållande till Idrott och Hälsa : En kvantitativ studie av elevers motivation och olika motivationsformer inom ämnet Idrott och Hälsa
L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : .... LÄS MER