Sökning: "eliasson perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 81 uppsatser innehållade orden eliasson perspektiv.

  1. 21. Utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena i grundskolan : attityder, kunskapsbildning, och välmående.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Per Eliasson; Hannah Åman-Blixt; [2021]
    Nyckelord :Attityder; NO; Skolresultat; Utomhuspedagogik; Utomhusundervisning; Välmående;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven med syftet att få ett perspektiv på vad forskningen anser om utomhusundervisning inom de naturorienterande ämnena för lågstadieelever. Översikten utgår från frågeställningar som berör tre aspekter av utomhusundervisning. LÄS MER

  2. 22. Sjuksköterskans perspektiv på att använda NEWS2 på vårdavdelning : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Sofia Eliasson; Shiva Abdollahzadeh; [2021]
    Nyckelord :National Early Warning Score2; Sjuksköterska; Vårdavdelning; Vårdprocessen;

    Sammanfattning : Bakgrund: NEWS2 är en bedömningsskala som används för att identifiera tidiga tecken på en försämrad patient. Det har tidigare gjorts studier där patientsäkerheten har setts öka med hjälp av NEWS2. Det framkommer dock inte tydligt i tidigare forskning hur vårdpersonalen ställer sig till bedömningsskalan. LÄS MER

  3. 23. Skillnader mellan flickor och pojkar i matematikämnet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ studie om likvärdig undervisning i F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Eliasson; Lina Trolin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematikprestation; Lärare; Uppfattning; Likvärdig Undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten med denna studie är att urskilja om lärarna uppfattar att det finns en skillnad mellan pojkars och flickors prestationer i matematikämnet redan bland de yngre eleverna i årskurs F–3. Forskning visar att det finns skillnader mellan flickors och pojkars prestationer i matematikämnet i skolan, däremot finns det inte lika mycket forskning om de yngre åldrarna i F-3 (Tuohilampi, Hannula, Laine & Metsämuuronen 2014). LÄS MER

  4. 24. "Tjejer är lågljudda" : Elevers uppfattning av fördelningen av talutrymme och uttryckssätt ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Kroon; [2020]
    Nyckelord :Speech space; gender language differences; gender; student perspective; talutrymme; sexolekt; genus; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Då forskning visar på att pojkar tar en större del av klassrummets talutrymme än flickor, även då flickor har ett bättre resultat (Eliasson, Sørensen & Karlsson, 2016) syftar denna studie till att beskriva elevers uppfattning av könsmönster i muntlighet. Studien beskriver elevers uppfattning av fördelningen a v talutrymme i klassrummet ur ett genusperspektiv, identifierar vilka olikheter i sättet att uttrycka sig på baserat på könstillhörighet som eleverna upplever samt tar reda på varför dessa olikheter, enligt eleverna, existerar. LÄS MER

  5. 25. Arbetet med lekgrupper och lärmiljöer för barns sociala utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Eliasson; Maria Johansson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens förskola tillbringar barnen en stor del av sin tid i verksamheten och redan från tidig ålder är det viktigt att barn får erhålla ett gynnsamt socialt samspel för deras framtida deltagande i samhället. Därmed blir det viktigt att förskolläraren lägger grunden för barns sociala utveckling och lärande. LÄS MER