Sökning: "empati lek"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden empati lek.

  1. 1. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  2. 2. Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Sonnebro; [2023]
    Nyckelord :Barn; Empati; Förskola; Förskollärare; Utbildning;

    Sammanfattning : Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER

  3. 3. ”Att leka. Som om det var så, i verkligheten” - skådespelares upplevelser av skådespeleri och karaktärsarbete

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Kättström Alva; [2022-06-02]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien undersökte skådespelares upplevelser av skådespeleri och karaktärsarbete, hur skådespelare använder sig av aspekter av sig själva och påverkas personligen. För studien genomfördes tio semistrukturerade intervjuer med yrkesverksamma skådespelare. LÄS MER

  4. 4. Drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling : En kvalitativ studie om sju pedagogers uppfattningar om drama& berättandets inflytande över barns socioemotionellautveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sâna Laajab; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sju pedagogers uppfattningar om hur barns socioemotionella utveckling påverkas i relation till de estetiska aktiviteterna såsom berättande och drama. Vår studie utgår ifrån Vygotskijs sociokulturella perspektiv som argumenterar att kommunikation och språk spelar en central roll för barns socioemotionella utveckling, som exempelvis lek som rollspel eller berättande. LÄS MER

  5. 5. Drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling : En kvalitativ studie om sju pedagogers uppfattningar om drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Darja Ivanova; Sana Laajab; [2022]
    Nyckelord :socioemotionell utveckling; stöttning; kulturella redskap; drama; berättande; lyssnande; empati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sju pedagogers uppfattningar om hur barns socioemotionella utveckling påverkas i relation till de estetiska aktiviteterna såsom berättande och drama. Vår studie utgår ifrån Vygotskijs sociokulturella perspektiv som argumenterar att kommunikation och språk spelar en central roll för barns socioemotionella utveckling, som exempelvis lek som rollspel eller berättande. LÄS MER